لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

«۱۲ نفر از اعضای گروه جندالله اعدام می شوند»


 ابراهيم حميدی
ابراهيم حميدی
حجت الاسلام ابراهيم حميدی، رييس کل دادگستری استان سيستان و بلوچستان اعلام کرد که ۱۲ نفر از اعضای گروه جندالله از جمله برادر عبدالمالک ريگی تا آخر هفته اعدام می شوند.

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، ابراهيم حميدی با اشاره به محاکمه ۱۳ عضو گروه جندالله، گفت: «برای ۱۲ نفر از متهمان از جمله عبدالحميد ريگی، برادر عبدالمالک ريگی، رهبر اين گروه، به اتهام محاربه حکم اعدام و برای يکی از متهمان نيز حکم ۵ سال تبعيد در زندان صادر شده است.»

به گفته رييس کل دادگستری سيستان و بلوچستان، اين احکام همين هفته اجرا خواهند شد و امکان دارد که محکومان در ملاءعام اعدام شوند.

وی مهمترين اتهامات محکومان را راه بندان مسلحانه، کشتن مسافران، گروگان‌گيری، آتش‌زدن وسايل نقليه، ربودن اتباع خارجی و سرقت مسلحانه اعلام کرد.

خبرگزاری نيمه رسمی فارس، پيشتر در ۱۶ خرداد ماه ۸۸ به نقل از روابط عمومی دادگستری استان سيستان و بلوچستان، اعلام کرده بود که عبدالحميد ريگی، برادر عبدالمالک ريگی که رهبری گروه جندالله را بر عهده دارد، و رضا قلندرزهی، يکی ديگر از اعضای اين گروه، در زاهدان اعدام شده‌اند.

رئيس کل دادگستری استان سيستان و بلوچستان هفته گذشته با تشريح روند رسيدگی به اتهامات ۱۳ عضو گروه جندالله، اعلام کرده که متهم اعدام شده در اواسط خرداد ماه برادر عبدالمالک ريگی نبوده و اتهمات عبدالحميد ريگی هم اکنون در دست بررسی است.

عبدالحميد ريگی، در بهار سال ۱۳۸۷ توسط مقامات پاکستان به ايران تحويل داده شد و در پی تحويل وی بود که گروه جندالله، در ۲۴ خردادماه همان سال با حمله به يک پاسگاه مرزی در سراوان، ۱۶ مأمور پليس مستقر در آن پاسگاه را به گروگان گرفت و آنها را به محلی نامعلوم در خاک پاکستان منتقل کرد.

پس از اين گروگان‌گيری، جندالله اعلام کرد که در مقابل آزادی گروگان‌ها، خواستار آزادی ۲۰۰ وابسته خود در زندان‌های ايران، از جمله عبدالحميد ريگی است و در غير اين صورت همه گروگان‌ها را به قتل خواهد رساند.

ماجرای گروگانگيری از پاسگاه مرزی سراوان نهايتاً با کشته شدن همه گروگان‌ها و در حالی به پايان رسيد، که مقامات ايران بارها در مقابل خواسته‌های گروه جندالله اعلام کرند که حاضر به باج دهی نيستند.

ايران جندالله را گروهی تروريستی و در ارتباط با القاعده می‌داند در حالی که اين گروه ادعا می‌کند که در صدد احقاق حقوق اقليت سنی بلوچ در ايران است.

گروه جندالله پيشتر به نيروهای نظامی و افراد غيرنظامی در ايران حمله کرده است و از جمله در تازه‌ترين اقدام، مسئوليت انفجار بمب در مسجد علی ابن ابيطالب در زاهدان را به عهده گرفته است.
XS
SM
MD
LG