لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

«۴۰۰۰ بازداشتی؛ مهم‌ترین هدف، اعتراف‌گیری»


نمایی بیرونی از زندان اوین
نمایی بیرونی از زندان اوین
کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه روز یکشنبه در تازه‌ترین اطلاعیه خود ضمن ارائه آمار جدید از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر گرفتن اعتراف از آنها را «مهم‌ترین هدف مسئولان» جمهوری اسلامی ایران دانسته است.

در حالی که بر اساس ماده ۱۲۹ قانون آیین دادرسی کیفری «سوالات تلقینی یا اغفال یا اجبار متهم ممنوع است»، این کمیته می‌گوید مهم‌ترین هدف مقامات امنیتی و انتظامی «اقناع فعالان سیاسی بازداشت‌شده به اعتراف به آن چه بازجویان از آنها می‌خواهند و فیلم‌برداری از این اعترافات» است.

کمیته پی‌گیری در این اطلاعیه از «رواج انواع شکنجه‌های جسمی و روانی برای اخذ اعترافات جعلی از متهمان» بار دیگر ابراز نگرانی کرده است.

در اطلاعیه کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه بر اساس اطلاعات جدیدتر اعلام شده است که تعداد شهروندان بازداشت‌شده در خیابان‌ها حدود چهار هزار نفر در سراسر کشور است که «البته بخشی از آنها به‌مرور آزاد شده‌اند.»

پیشتر فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های حقوق بشری، اعلام کرده بود که از زمان آغاز سرکوب معترضین به نتیجه انتخابات ایران بیش از دو هزار نفر دستگیر و صدها نفر دیگر ناپدید شده‌اند.

این کمیته همچنین برخلاف نظر رئیس پلیس تهران که تعداد بازداشتی‌های روز ۱۸ تیر، پنج‌شنبه گذشته، را اندک خوانده بود می‌گوید «بر اساس فهرستی که مقامات زندان اوین داده‌اند» ۱۷۸ نفر در این روز بازداشت شده‌اند.

در جدیدترین اطلاعیه کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه همچنین اشاره شده است که به دلیل تعداد بسیار زیاد بازداشتی‌ها که نزدیک به یک ماه در زندان نگه داشته‌ شده‌اند در بندهای ویژه زندان اوین دیگر جا نیست و بازجویان حتی نیمه‌شب و در راهروها هم از افراد بازداشتی بازجویی می‌کنند.

کمیته پی‌گیری بازداشت‌های خودسرانه که متشکل از نمایندگان بیش از ۱۰ سازمان و تشکل سیاسی و حقوق بشری است در مورد استقلال مراجع قضایی مسئول بازداشت‌های حوادث پس از انتخابات سخت ابراز تردید کرده است.

این کمیته همچنین اشاره می‌کند که «برخی مقامات دولتی... از ابزارهای امنیتی و قضایی برای سرکوب رقبا» استفاده می‌کنند.»

در حدود یک ماهی که از آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد، تاکنون بر اساس گزارشات رسمی ۲۰ نفر در جریان ناآرامی‌ها کشته شده و صدها نفر زخمی و مجروح شده‌اند.
XS
SM
MD
LG