لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

فعالان حقوق بشر: تعداد کشته‌شدگان اعتراضات بيش از آمار دولتی است


یکی از اعضای بسیج که به سوی مردم تیراندازی کرده است.
یکی از اعضای بسیج که به سوی مردم تیراندازی کرده است.
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران اعلام کرد که تنها در یک روز از ماه گذشته، ۳۴ جسد تحویل سردخانه های سه بیمارستان شده، در حالی که دولت تعداد کشته شدگان حوادث يک ماه اخير را ۲۰ نفر اعلام کرده است.

اين نهاد مدافع حقوق بشر که مقرش در نيویورک است با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که «در روز ۳۰ خرداد ماه (۲۰ ژوئن) زمانی که دولت اعلام کرد که ۱۱ نفر در راهپيمايی کشته شده اند، فقط در سه بيمارستان تهران ۳۴ جسد راهپيمايان تحويل سردخانه شده است. طبق گزارش، ۱۹ جسد در بيمارستان امام خمينی، هشت جسد در بيمارستان رسول اکرم و هفت جسد در بيمارستان لقمان حکيم در همان شب ۳۰ خرداد ماه تحويل سردخانه های اين بيمارستان ها شده است.»

کمپين بين المللی حقوق بشر همچنين گفت اين اطلاعات توسط پرسنل اين بيمارستان ها که به اطلاعات سردخانه دسترسی داشتند بدست آمده است .

سایت نوروز که وابسته به اصلاح طلبان است، به نقل از یک شاهد عینی که نخواست نامش فاش شود، نوشته است که وی را به سردخانه ای در جنوب غربی تهران که مخصوص نگهداری میوه و محصولات لبنی بوده است برده اند و آلبومی در اختیارش گذاشته اند که تصویر صدها کشته در آن بوده است و از او خواسته اند تا جنازه فرزندش را بین آنها پیدا کند.

به گفته وی دیدن تصاویر کشته شده ها نزدیک به نیم ساعت طول کشید.

سایت نوروز همچنین روز سه شنبه خبر داد که «یعقوب براویه، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته نمايش در دانشکده هنر و معماری دانشگاه تهران، روز چهارم تير ماه توسط نيروهای بسيج از بام مسجد لولاگر مورد اصابت گلوله قرار گرفت، از ناحيه سر مجروح شد و بلافاصله توسط دوستانش به بيمارستان لقمان انتقال يافت اما به رغم تلاش پزشکان برای جان وی، در نهايت دچار مرگ مغزی شد و درگذشت.»

دست کم در یک مورد تصاویر ویدئویی‌ای وجود دارد که تیراندازی مستقیم یک عضو نیروی مقاومت بسیج به سوی جمعیت معترض در پایان راهپیمایی مسالمت‌آمیز ۲۵ خرداد را نشان می دهد.

این تصاویر ویدئویی را معترضان با دوربین‌ های تلفن همراه خود ضبط کرده اند. مقام های جمهوری اسلامی در برخی موارد می گویند تیراندازی به این علت انجام شده است که معترضان قصد آتش زدن مسجد یا نیروگاه بسیج را داشته اند.

تیراندازی مستقیم عضو بسیج به جمعیت تظاهرکننده
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:40 0:00
XS
SM
MD
LG