لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

رییس سازمان انرژی اتمی ایران استعفا کرد


غلامرضا آقازاده، از زمان دولت میرحسین موسوی در سال‌های اول دهه ۶۰ در تمام کابینه‌های جمهوری اسلامی حضور داشته است
غلامرضا آقازاده، از زمان دولت میرحسین موسوی در سال‌های اول دهه ۶۰ در تمام کابینه‌های جمهوری اسلامی حضور داشته است
کمتر از یک ماه مانده به آغاز به‌کار دولت دهم، خبرگزاری ایسنا روز پنجشنبه از استعفای غلامرضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد و از قول وی افزود که با این استعفا موافقت شده است.

آقای آقازاده که از سال ۷۶ و به دنبال تشکیل دولت هفتم توسط محمد خاتمی، رئیس جمهوری وقت ایران، سکان سازمان انرژی اتمی را به دست گرفته بود، به خبرگزاری ایسنا گفته است که استعفای خود را ۲۰ روز پیش به محمود احمدی‌نژاد ارائه کرده و با این درخواست موافقت شده است.

وی از قدیمی‌ترین مدیران برجای مانده از دولت‌های پیشین است که از زمان دولت میرحسین موسوی در سال‌های اول دهه ۶۰ در تمام کابینه‌های جمهوری اسلامی حضور داشت و با وجود انتقادهای پنهان و آشکار محمود احمدی‌نژاد از دولت‌های گذشته، توانست به حضور خود در رأس سازمان انژی اتمی یکی از مهم‌ترین مراکز دولتی ادامه دهد.

گروهی از منتقدان دولت محمود احمدی نژاد، موفقیت‌های ایران در حوزه فن‌آوری هسته‌ای را به ثبات مدیریت در این سازمان و استمرار حضور این مدیر زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی در رأس آن نسبت می‌دهند.

با این وجود از زمانی که محمود احمدی‌نژاد به عنوان پیروز دهمین انتخابات ریاست جمهوری معرفی شد، زمزمه‌هایی درخصوص تغییر مدیریت سازمان انرژی اتمی در دولت دهم به گوش می‌رسید که این زمزمه‌ها نهایتاً با تأیید استعفای آقای آقازاده رنگ حقیقت به خود گرفت.

محمود احمدی‌نژاد در نخستین سخنرانی‌های خود بعد از اعلام پیروزی‌اش توسط وزارت کشور، از تغییرات شماری از اعضای کابینه سخن گفت. پس از آن بود که برخی از محافل خبری از جمله از احتمال تغییر غلامرضا آقازاده خبر دادند و گفته شد که احتمالاً محمد سعیدی، معاون بین‌الملل این سازمان، یا محمد قناد، معاون پژوهشی این سازمان، جانشین آقای آقازاده خواهند شد.

با این تغییر، نخستین تغییر دولت دهم در حوزه انرژی اتمی رقم خواهد خورد.

غلامرضا آقازاده متولد سال ۱۳۲۷ در شهرستان خوی است و در رشته‌های ریاضی (۱۳۴۹) و مهدسی علوم کامپیوتری (۱۳۵۴) از دانشگاه تهران دانشنامه لیسانس دریافت کرده است.

آقای آقازاده پس از آن برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت اما در جریان انقلاب بهمن ۵۷ به ایران بازگشت و پس از تشکیل حزب جمهوری اسلامی به این حزب پیوست.

وی پس از راه‌اندازی روزنامه جمهوری اسلامی به عنوان مدیر داخلی با این روزنامه که در آن زمان توسط میرحسین موسوی اداره می‌شد، به همکاری پرداخت و با انتخاب آقای موسوی به نخست‌وزیری، به عنوان معاون وی راهی نهاد نخست وزیری شد و این همکاری پس از آن با دولت‌های آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد نیز در سمت‌ها مختلف ادامه یافت.

وی علاوه بر ریاست سازمان انرژی اتمی در دو دولت محمد خاتمی، پیش از آن در دولت‌های آقای هاشمی رفسنجانی وزیر نفت بود.

هنوز اطلاعات بیشتری در مورد دلایل جدایی آقای آقازاده از دولت محمود احمدی‌نژاد منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG