لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

«اعترافات بازداشت شدگان از تلویزیون پخش می شود»


محسنی اژه ای وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی
محسنی اژه ای وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی
یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفته است، «اعترافات» بازداشت شدگان اخير طی روزهای آينده و در زمان‌های مناسب از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش خواهد شد.

زهره الهيان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی روز چهارشنبه به خبرگزاری ايلنا گفت، اعضای این کمیسیون در چلسه روز سه شنبه خود با وزیر اطلاعات خواستار پخش «اعترافات» بازداشت شدگان اخیر «به منظور مطلع شدن مردم از دست‌های ِ پشت پرده اين رويدادها» شده‌اند.

پیشتر يدالله جوانی، رئيس اداره سياسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از «پخش اعترافات بازداشت شدگان اخير از صدا و سيما» به عنوان « يکی از را ه های بازسازی اعتماد آن بخش از جامعه که اعتمادش مخدوش شده» نام برده بود.

وی در نوشتاری که روز سه‌شنبه از طریق خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شد، رهبران بازداشت شده اصلاح طلبان را به طراحی «سناريوهای خطرناک و ساختار شکنی» متهم کرده بود.

با این حال هفته گذشته غلامحسين محسنی اژه‌ای، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی گفته بود، پخش اعترافات دستگير شدگان «ناآرامی های اخیر» به نظر قاضی پرونده بستگی دارد.

پیشتر گزارش‌های متعددی، در باره اعتراف‌گيری از شماری از دستگيرشدگان حوادث اخير ايران، منتشر شده و بخش‌هایی از «اعترافات» چند تن از دستگیرشدگان نیز از طریق برخی از رسانه‌های حامی دولت پخش شده بود.

همچنین احمد جنتی، ریيس شورای نگهبان نيز در نماز جمعه تهران گفته بود، «اعتراف گيری‌ها» آغاز شده است.

از سوی دیگر فعالان اصلاح طلب و گروههای حقوق بشر بارها هشدار داده اند که مسئولان امنيتی جمهوری اسلامی با زير فشار گذاشتن و شکنجه زندانيان می کوشند از آنها برای نمايش های تلويزيونی «اعتراف» بگيرند.

سازمان ديده بان حقوق بشر نیز در واکنش به این گزارش‌ها با صدور بیانیه‌ای مقام‌های جمهوری اسلامی را متهم کرده است، که از طریق «بازجويی های خشن، ضرب و شتم، محروميت از خواب و تهديد به شکنجه» در صدد هستند،تا آنها را به «اعترافات دروغين» وادار کنند.

خانم شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و از فعالان حقوق بشر در باره ارزش این «اعتراف‌ها» به رادیو فردا گفته است:« اعترافاتی که شخصی در بازداشتگاه عليه خود يا سايرين می‌کند، در حالتی که دسترسی به وکيل ندارد و در شرايط روحی و جسمی قرار گرفته که تحت فشار است، به هيچ وجه ارزش قضايی ندارد و محاکم نبايد به اين گونه اعترافات ترتيب اثر بدهند. دنيا هم اين اعترافات را مهم نمی‌داند و به آنها گوش نمی‌کند.»

اين در حالی است که خانم زهره الهیان نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم «پخش اعترافات» به منظور مشخص شدن «عوامل اصلی» گفته است: « در صورت آگاهي دادن به مردم ،قادر به جدا كردن حساب مردم از اغتشاشگران خواهيم بود.»
XS
SM
MD
LG