لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۰

اسرائيل در پی جلب حمايت برزيل برای توقف برنامه‌ هسته‌ای ايران


آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اسرائيل
آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اسرائيل
اویگدور لیبرمن، وزير خارجه اسرائيل، در ملاقات روز چهارشنبه خود با رئيس جمهوری برزيل از اين کشور خواست تا از نفوذ خود برای توقف برنامه هسته‌ای ايران استفاده کند.

سفر ده روزه آويگدور ليبرمن به چهار کشور آمريکای لاتين با هدف مسدود ساختن راه نفوذ روزافزون ايران در اين منطقه و به گفته رسانه‌ها تعميق روابط تل‌آويو با اين کشورها است.

آقای ليبرمن پس از ملاقات با اوئيز لولا دوسيلوا، رئيس جمهوری برزيل، اظهار داشت که «من فکر می‌کنم برزيل بيش از کشورهای ديگر می‌تواند مقام‌های ايران را مجاب به توقف برنامه هسته‌ای‌اش کرده و البته در عين حال فلسطينی‌ها را نيز ترغيب به آغاز گفت‌وگوهای مستقيم کند».

وزير خارجه اسرائيل خاطرنشان ساخت که برزيل دارای روابط خوبی با کشورهای مسلمان و نيز با اسرائيل است.

رئيس جمهوری برزيل پس از گفت‌وگوی يک ساعته‌اش با آويگدور ليبرمن هيچ اظهار نظری نکرد اما، سِلسو آموريم، وزیر خارجه برزیل، در اين باره گفت قانون اساسی برزيل ساخت سلاح هسته‌ای را مجاز نمی‌داند و «ما اميدواريم کشورهای ديگر نيز از تحقيقات هسته‌ای تنها برای مقاصد صلح‌آميز بهره بگيرند».

در همين حال مقام‌های اسرائيلی نگرانی خود را از روابط رو به گسترش ايران با کشورهای چپ‌گرای آمريکای لاتين ابراز داشته‌اند. شرکت‌های ايرانی در حال ساخت آپارتمان و ساختمان‌های مسکونی، کارخانه‌های اتومبيل‌سازی، تراکتور و دوچرخه در ونزوئلا است، در عين حال که روسای جمهور دو کشور تاکنون بارها با يکديگر ملاقات کرده‌اند. ايران در بوليوی و نيکاراگوئه هم سفارت‌خانه‌های جديد ايجاد کرده است.

بخش‌هايی از يک گزارش سری دولت اسرائيل اخيراً منتشر شده است که در آن گفته شده بوليوی و ونزوئلا به ايران اورانيوم صادر می‌کنند، هر دو کشور این اتهام را تکذيب می‌کنند.


دوريت شاويت، يک ديپلمات ارشد اسرائيلی، که آقای ليبرمن را در سفرش به آمريکای لاتين همراهی می‌کند به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است «اسرائيل در عين حال از کشورهای منطقه می‌خواهد که فعاليت‌های گروه حزب‌الله را در منطقه آمريکای جنوبی محدود و متوقف کنند».

خانم شاویت می‌گويد که واحدهايی از حزب‌الله در مزر ونزوئلا و کلمبيا حضور دارند. وی دليل و شاهدی برای مدعای خود ارائه نکرد. وزارت خارجه بليوی این گفته را «مضحک» خوانده است.
XS
SM
MD
LG