لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

هشدار دبیر کل ناتو در مورد افغانستان


اندرس فوگ راسموسن دبيرکل جديد ناتو
اندرس فوگ راسموسن دبيرکل جديد ناتو
دبيرکل جديد ناتو در اولين سخنان رسمی خود در اين مقام هشدار داد که اين سازمان نخواهد گذاشت که افغانستان بار ديگر به مرکز فعاليت های تروريستی بدل شود. وی روز دوشنبه در بروکسل افزود که نيروهای پيمان ناتو تا هر زمانی که لازم باشد در افغانستان باقی خواهند ماند.

به گزارش سی ان ان، اندرس فوگ راسموسن دبيرکل جديد ناتو در سخنرانی خود در شهر بروکسل گفت: « بگذاريد اين نکته را صراحتا اعلام کنم که ما تا هر زمانی که لازم باشد از مردم افغانستان حمايت خواهيم کرد.»

او افزود: « موفقيت در افغانستان اولويت درجه اول ناتو است و ما سعی خواهيم کرد که از تبديل مجدد افغانستان به مرکز فعاليت های تروريستی جلوگيری کنيم.»

اندرس فوگ راسموسن در ادامه سخنان خود گفت : «هر کسی که به موازين پايه ای حقوق بشر و از جمله حقوق زنان اعتقاد دارد بايد از اين ماموريت حمايت کند.»

ولی وی در عين حال افزود که افغانستان طی ۵ سال آينده بايد مسئوليت اصلی برای تضمين امنيت در اين کشور را برعهده بگيرد.

اندرس فوگ راسموسن نخست وزير سابق دانمارک از روز اول ماه اوت پس از پايان دوران رياست پاپ د هوپ شيفر مقام دبيرکلی پيمان آتلانتيک شمالی – ناتو – را برعهده گرفته است.

نيروهای بين المللی کمک به امنيت در افغانستان در ماههای اخير متحمل تلفات شديدی بوده اند و در جريان درگيری های اخير برای بيرون راندن طالبان از مناطق پايگاهی اين گروه تعداد کشته ها و مجروحان ناتو از شمارهای گذشته فراتر رفته است.

طی دو روز گذشته حداقل ۹ نفر از نظاميان تحت فرمان ناتو در افغانستان کشته شده اند. اين درحاليست که طی ماه ژوييه نيز رقم کشته شدگان نيروهای بين المللی به ۷۵ نفر رسيد.

دبيرکل جديد ناتو در سخنان خود اضافه کرد که اولويت مهم ديگر اين پيمان تنظيم مناسبات با روسيه خواهد بود. مناسبات اين سازمان با روسيه طی سال گذشته و به خاطر بحران در روابط دو طرف بر سر مناقشه گرجستان رو به سردی گذاشته است.

آقای راسموسن دبيرکل جديد ناتو گفت که زمينه هايی برای همکاری دو طرف وجود دارد به عنوان مثال در مورد بحران افغانستان، مبارزه با تروريسم ، مبارزه با توليد غيرقانونی محصولات تجاری و همينطور در زمينه مبارزه با گسترش تسليحات، اما او يک خيالپرداز نيست.
XS
SM
MD
LG