لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

رهبر مخالفان میانمار به حبس خانگی محکوم شد


آن سان سو چی
آن سان سو چی
روز سه شنبه آن سان سو چی رهبر مخالفان ميانمار ( برمه) توسط يک دادگاه نظامی و به جرم نقض مقررات بازداشت خانگی به ۱۸ ماه ديگر حبس در خانه محکوم شد.

اين دادگاه در حکم اوليه خود برای وی سه سال مجازات تعيين کرده بود ولی فرمانده دولت نظامی ميانمار اين مدت را به ۱۸ ماه تقليل داد.

در آغاز اين محاکمه اعلام شده بود که رهبر مخالفان ميانمار و برنده جايزه صلح نوبل ممکن است به مجازات شديدتری – حداکثر پنج سال حبس در خانه – محکوم شود.

خانم سو چی که ۶۴ سال دارد ۱۴ سال از ۲۰ سال اخير را به اشکال مختلف در حبس خانگی سپری کرده است.

در جريان دادگاه اخير دو تن از خدمتکاران وی نيز به جرم نقض مقررات حبس خانگی به ۱۸ ماه حبس ديگر محکوم شده اند و مقرر شده است که اين مدت ۱۸ ماهه همزمان با حبس خانم انگ سن طی شود.

دادگاه خانم سو چی از اواسط ماه مه آغاز شد و جامعه بين المللی انتظار آن را داشت که چنين حکمی از سوی دادگاه نظامی ميانمار صادر شود.

يکی از وکلای مدافع وی گفت که به آنها فقط سه روز فرصت داده شد که خود را برای اين دادگاه حاضر کنند و به آنها اجازه داده نشده که به شکل خصوصی با آن سان سو چی ملاقات کنند. در حاليکه دادستانی اجازه داشت بيش از ده شاهد را به دادگاه معرفی کند تيم وکالت خانم سو چی حق معرفی فقط دو شاهد را داشت.

طرفداران آن سان سو چی می گويند هدف از اين محاکمه در حبس نگاه داشتن و جلوگيری از مشارکت وی در انتخاباتی است که دولت نظامی برای سال آينده اعلام کرده است. البته هنوز تاريخ دقيقی برای زمان برگزاری انتخابات اعلام نشده و معلوم نيست که وی تا آن زمان حتما در حبس بماند.

دليل محاکمه تازه آن سان سو چی رفتن يک شهروند آمريکايی به محل حبس خانگی وی بود. اين فرد به نام جان ويليام يتاوو که يک نظامی بازنشسته است اوايل ماه مه امسال با شنا کردن مسافتی حدود سه کيلومتر خود را به يک ويلای قديمی که محل حبس خانگی خانم سو چی بود رساند و دو روز در آنجا ماند.

اين شهروند آمريکايی توسط ماموران دولت ميانمار بازداشت و به جرم نقض مقررات سفر و مهاجرت و زير پا گذاشتن ضوابط حبس خانگی به هفت سال زندان و کار اجباری محکوم شد.
XS
SM
MD
LG