لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

محمد ملکی بازداشت شد


محمد ملکی
محمد ملکی
دکتر محمد ملکی ، از فعالان سیاسی و اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب اسلامی، ساعت هشت و نیم صبح روز شنبه بازداشت شد. خانم قدسی میرمعز، همسر آقای ملکی در مصاحبه با رادیو فردا گفت: « پنج مامور که خود را از سوی وزارت اطلاعات معرفی می کردند پس از بازرسی منزل، وی را دستگیر کردند.»

به گفته خانم میرمعز، ماموران هشتاد جلد کتاب، مدارک شخصی دکتر ملکی، کامپیوتر، دفترچه یادداشت و دیگر مدارک را ضبط کرده اند.

همچنین ماموران در حین بازرسی خانه اقدام به فیلمبرداری کردند. خانم میرمعز در مصاحبه با رادیو فردا ضمن تشریح نحوه بازداشت همسرش یادآور شد که به دکتر ملکی گفته است: «اگر از شما خواستند که اعتراف کنی، زود اعتراف کن تا آزار نبینی. چون این گونه مصاحبه ها فقط آبروی حکومت را خواهد برد.»

وی همچنین گفت که آدرس دکتر و بیمارستانی که دکتر ملکی زیر نظر آن تحت درمان بود را به ماموران داده است.

همسر دکتر ملکی همچنین در مصاحبه ای با رادیو «دویچه وله» گفته بود: « وقتی دکتر را می بردند دکتر به آنها گفت من از شما تشکر می‌کنم که مرا می‌برید. گفت من فکر می‌کردم اگر با این حال بد در رختخواب بمیرم، وجدانم ناراحت است. اما اگر زیر دست شما بمیرم، پیش این جوان‌ها سربلند می‌شوم که این همه تلاش کردند.»

دکتر ملکی که اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب سال ۵۷ است روز شنبه در حالی بازداشت شد که بیش از ۳ ماه است که مشغول مداوای بیماری پروستات است.

در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران ناآرامی هایی روی داد و موج دستگیری فعالان سیاسی و مدنی شدت گرفت.

در جريان اعتراض های پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، به گفته سخنگوی قوه قضاييه، چهار هزار نفر از فعالان سياسی، مدنی، روزنامه نگاران و مردم عادی از سوی نيروهای امنيتی و بسيجی بازداشت و تعداد زيادی از آنها به نقاط نامعلومی انتقال داده شده اند.

در این مدت گزارش های زيادی از بدرفتاری شديد با زندانيان، ضرب و شتم آنها، تجاوز و همچنين قتل تعدادی از بازداشتی ها زير شکنجه منتشر شده است.

کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان ستادهای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی می گويد دست کم ۶۹ نفر در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG