لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

فرمانده پلیس تهران: هیچ کس در کهریزک کشته نشد


فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ
فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ
در حالی که غیراستاندارد بودن بازداشتگاه کهریزک موجب تعطیلی این بازداشتگاه به دستور رهبر ایران شد، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ می‌گوید افراد بازداشت شده در مجموع بیش از سه روز هم در این بازداشتگاه نبوده‌اند.

سرتیپ پاسدار عزیزالله رجب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که «حدود ۱۴۰ تا ۱۴۵ نفر از بازداشت‌شدگان اغتشاش اخیر به علت نبود مکان به مدت سه روز در در کهریزک نگهداری شده‌اند و هیچ کس بدون حکم قضایی بازداشت و به این بازداشتگاه منتقل نشده و همچنین کسی در این بازداشتگاه کشته نشده است».

واژه اغتشاش عنوانی است که مقامات جمهوری اسلامی به اعتراض‌های عمدتاً مسالمت‌آمیز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری می‌دهند، اعتراض‌هایی که در مجموع و به دلیل برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی با معترضان، به کشته شدن دست کم ۳۰ نفر، آن طور که مقامات رسمی جمهوری اسلامی می‌گویند، منجر شده است.

در قالب همین اعتراض‌ها بیش از چهار هزار نفر نیز، به گفته سخنگوی قوه قضائیه، بازداشت شده‌اند که نزدیک به ۱۵۰ نفر از آنها به دادگاه معرفی شدند و دادگاه بررسی اتهامات این افراد در حال برگزاری است.

با این حال نهادهای مستقل حقوق بشری آمار کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان وقایع اخیر را بسیار بیش از این تعداد می‌دانند. علیرضا بهشتی، نماینده میرحسین موسوی در کمیته رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان، نیز در گفت‌وگو با رادیوفردا اعلام کرده بود که فهرست ۶۹ نفر از قربانیان این حوادث را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی داده است.

موضوع بازداشتگاه کهریزک از زمانی مورد توجه قرار گرفت که پس از کشته شدن محسن روح‌الامینی، فرزند یکی از مشاوران ارشد محسن رضایی، سعید جلیلی نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که یکی از بازداشتگاه‌ها که از استانداردهای لازم برای حفظ حقوق متهمین برخوردار نبوده است به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای تعطیل شده است.

یک روز بعد، کاظم جلالی، سخنگوی وقت کمیته ویژه مجلس، نام بازداشتگاه تعطیل شده را بازداشتگاه کهریزک خواند و همچنین از عزم این هیئت برای بررسی برخی مکان‌های غیرقانونی دیگر از جمله بازداشتگاهی که در زیرزمین وزارت کشور قرار دارد خبر داد.

وقایع رخ داده در بازداشتگاه کهریزک از سوی محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، جنایت خوانده شد و آقای خاتمی تصریح کرد که «جنایت‌ها با تعطیلی یک بازداشتگاه توجیه نمی‌شوند».

اظهارات فرمانده نیروی انتظامی تهران در مورد اینکه هیچ کس در بازداشتگاه کهریزک کشته نشده است در حالی است که پیشتر حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران و عضو کمیته حقیقت‌یاب رویدادهای پس از انتخابات، نیز شخص اسماعیل احمدی‌ مقدم را مسئول تخلفات و قتل در بازداشتگاه کهریزک معرفی کرده بود.

آقای کاتوزیان در حالی از وقوع قتل در بازداشتگاه کهریزک زیر شکنجه سخن گفته بود که اسماعیل احمدی‌ مقدم هم در همان روز در گفت‌وگو با خبرنگاران مرگ زندانیان در کهریزک را تأیید کرده، اما آن را ناشی از شیوع بیماری دانسته بود.

علاوه بر این بازرسی نیروی انتظامی هم در نیمه مرداد ماه با صدور بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه اعزام بازداشت‌شدگان به بازداشتگاه کهریزک «صحیح نبوده است»، از عزل و تنبیه شماری از مسئولان و مأموران این بازداشتگاه خبر داد.

«نقش پلیس در ماجرای کوی دانشگاه منفی نبود»

فرمانده نیروی انتظامی تهران، همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ماجرای کوی دانشگاه تهران، اعلام کرد که کمیته‌ای در حال بررسی نقش نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها در ماجرای کوی دانشگاه است.

آقای رجب‌زاده در عین حال گفت که «در هر صورت فکر نمی‌کنم پلیس در این موضوع نقش منفی داشته باشد».

به رغم این اظهارات، یکی از شاهدان عینی پس از ماجرای حمله به کوی دانشگاه گفته بود که «نیروهای ضد شورش حوالی ساعت دوی بامداد با قطع شدن تمام تلفن‌ها در منطقه امیرآباد، وارد کوی دانشگاه شدند و محل تجمع دانشجویان را به هم ریختند و راه را باز کردند و پشت سر آنها نیروهای لباس شخصی با همراهی نیروهای پلیس به کوی دانشگاه هجوم بردند».

حمله به کوی دانشگاه تهران، در شامگاه یکشنبه شب ۲۴ خرداد رخ داد و نیروهای مهاجم در جریان این ماجرا از گاز اشک‌آور، تيراندازی زمينی و نارنجک صوتی استفاده کرده‌اند.

در ماجرای حمله به کوی دانشگاه تهران همچنین ده‌ها دانشجوی ساکن کوی توسط نیرو‌های ویژه و لباس شخصی‌ها بازداشت شدند.

حمله به کوی دانشگاه از سوی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران، تخلف خوانده شد و وی در این باره گفت: «در حادثه كوى دانشگاه تخلفات بزرگى انجام شده كه پرونده ويژه‌اى براى آن تشكيل شده تا مجرمان بدون توجه به وابستگى سازمانى به مجازات برسند».

«یگان ویژه راه فرار را به مردم نشان می‌داد»

فرمانده پلیس تهران همچنین گفت که نیروی انتظامی پس از انتخابات در سه لایه مأموریت خود را انجام داده است که در مرحله اول پلیس انتظامی هر جا که تجمعی شکل می‌گرفت کار انتظام‌بخشی را برعهده داشت و اجازه درگیری با دیگران را نمی‌داد.

آقای رجب‌زاده اشاره کرد که در لایه دوم، زمانی که وضعیت از توان نیروهای انتظامی خارج می‌شد، یگان امداد وارد عمل می‌شد. این مقام ارشد انتظامی همچنین تصریح کرد که مسلماً برخورد یگان‌های امداد نسبت به مأموران انتظامی محکم‌تر و آمرانه‌تر بود.

وی لایه سوم مأموریت نیروی انتظامی را زمانی دانست که «اغتشاشات به آشوب می‌رسید» و یگان ویژه در این زمان وارد عمل می‌شد.

آقای رجب‌زاده هدف عملیات یگان‌های ویژه را پراکنده کردن جمعیت، دستگیری عوامل اصلی و تخریب‌گر، و تأمین امنیت منطقه عنوان کرد و گفت که یگان ویژه با کسی شوخی نداشت، اما در عین حال راه‌های فرار را هم به مردم نشان می‌داد.

فرمانده پلیس تهران در عین حال ضرب و شتم افراد بی‌گناه توسط مأموران انتظامی را مورد تأیید پلیس ندانست و گفت که «اگر شکایاتی در این رابطه صورت گرفته باشد، برای مأموران خاطی در بازرسی ناجا پرونده تشکیل شده و برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت».
XS
SM
MD
LG