لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

ترکیه و ارمنستان در آستانه برقراری روابط دیپلماتیک


عبدالله گل رییس جمهور ترکیه سال گذشته برای تماشای مسابقه فوتبال میان تیم های ملی ترکیه و ارمنستان به ایروان رفته بود. تصویری از تماشاگران این مسابقه.
عبدالله گل رییس جمهور ترکیه سال گذشته برای تماشای مسابقه فوتبال میان تیم های ملی ترکیه و ارمنستان به ایروان رفته بود. تصویری از تماشاگران این مسابقه.
ترکیه و ارمنستان قصد دارند، پس از سال‌ها تنش، روابط دیپلماتیک با هم برقرار کرده و مرزهای خود را به روی هم بازگشایی کنند.

به گزارش رویترز، وزراتخانه‌های امور خارجه ترکیه و ارمنستان روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، دوکشور با میانجی‌گری سوئیس در باره از سرگیری مذاکرات به منظور عادی سازی روابط به توافق رسیده‌اند.

در همین چارچوب قرار است، در مدت شش هفته دو بیانیه به امضای مقام‌های دو کشور رسیده و اسناد و قراردادهای لازم برای تصویب به پارلمان‌ها ارایه شود. دو ماه پس از امضای توافقنامه‌ها، مرزهای میان دو کشور نیز بازگشایی خواهد شد.

ریشه‌های تنش در روابط میان ترکیه و ارمنستان به رویدادهای اوایل قرن بیستم و ماجرای «نسل کشی ارامنه» مربوط می‌شود.

در سال‌های پایانی جنگ جهانی اول شمار زیادی از ارامنه از مناطق تحت سیطره امپراتوری عثمانی رانده و عده زیادی از آنها نیز کشته شدند.

بر اساس اعلام منابع ارمنی حدود یک و نیم میلیون نفر از ارامنه در جریان آنچه که توسط برخی «نخستین نسل کشی» قرن بیستم خوانده می‌شود،جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که ترکیه ضمن «مبالغه آمیز» خواندن این رقم، ماجرای کشتار ارامنه را با رویدادهای داخلی پیش از فروپاشی امپراتوری عثمانی در اوایل قرن بیستم مرتبط می‌داند و از پذیرش مسئولیت آن سرباز می‌زند.

علاوه بر این، ترکیه و ارمنستان در مورد آینده منطقه قره‌باغ نیز با هم اختلاف نظر دارند. ترکیه از موضع جمهوری آذربایجان در خصوص مالکیت بر این منطقه حمایت می‌کند. هر چند منطقه قره‌باغ در میان قلمرو جمهوری آذربایجان محصور است، اما اکثریت ساکنان آن را ارامنه تشکیل می‌دهند.

در حالی که مقام‌های ارمنستان و ترکیه از تلاش برای عادی سازی روابط و بازگشایی مرزها سخن می‌گویند، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در جریان دیدار خود از باکو در اردیبهشت ماه سال جاری گفته بود، ترکیه تا زمان خروج نیروهای ارمنستان از منطقه قره باغ، مرز خود را با آن کشور باز نخواهد کرد.

در سال ۱۹۹۳ و به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ توسط ارتش ارمنستان، ترکیه برای نشان دادن همبستگی با جمهوری آذربایجان مرزهای خود را با ارمنستان را بست.

تلاش برای عادی سازی روابط میان ترکیه و ارمنسان از سپتامبر سال گذشته میلادی و به دنبال سفر عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه به ایروان وارد مرحله تازه‌ای شد.

هر چند ترکیه از جمله نخستین کشورهایی بود که استقلال جمهوری ارمنستان را در سال ۱۹۹۱ به رسمیت شناخت، اما دو کشور هیچ گاه روابط دیپلماتیک نداشته‌اند.
XS
SM
MD
LG