لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

«احضار دهها دانشجوی دانشگاه تهران به وزارت اطلاعات»


سر در دانشگاه تهران
سر در دانشگاه تهران
خبرنامه امیرکبیر گزارش می‌دهد در آستانه سال نو تحصیلی و در حالی که دانشجویان خود را برای برگزاری امتحانات عقب افتاده خود آماده می‌کنند، وزارت اطلاعات دهها دانشجو را برای بازجویی احضار کرده است.

برپایه این گزارش، تاکنون نزدیک به ۵۰ دانشجوی دختر و پسر ساکن خوابگاه دانشگاه تهران به کمیته پیگیری وزارت اطلاعات احضار شده‌اند.

این گزارش‌می‌افزاید این احضاریه‌ها پس از حمله به کوی دانشگاه تهران صادر شده و از آنجا که دانشجویان در این مدت در خوابگاه حضور نداشتند، این احضاریه‌ها تحویل دانشگاه شده است.

در ۲۵ خرداد ماه امسال و در حالی که تنها سه ‌روز از انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود به گفته منابع دانشجویی و سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان، نیروهای شبه‌نظامی با حمایت نیروی انتظامی وارد کوی دانشگاه شده و صحنه‌هایی مشابه با ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ را در این خوابگاه رقم زدند.

در گزارش خبرنامه امیرکبیر آمده است تا کنون برخی از دانشجویان به وزارت اطلاعات مراجعه کرده و در آنجا سئوالاتی درباره تجمعات کوی دانشگاه در شب ۲۴ و ۲۵ خرداد که در اعتراض به نتایج انتخابات صورت گرفته‌ بود از آنها پرسیده شده است.

آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی چهارم شهریور ماه خود، وقایع کوی دانشگاه تهران و بازداشتگاه کهریزک را «تخلفات یا حتی جنایاتی» خواند که از «سوی نیروهای ناشناس صورت انجام گرفته» است؛ وی با این حال وعده داد با اینگونه «معضلات کار دستگاه‌‌های اجرایی» برخورد شود.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین تاکید کرد: «عده‌ای ظلم بزرگی را که پس از انتخابات به مردم و نظام اسلامی شد و هتک آبروی نظام در مقابل ملت‌ها را نادیده می‌گیرند و مسئله کهریزک یا کوی دانشگاه را قضیه اصلی قلمداد می‌کنند، اما این نگاه خود یک ظلم آشکار است.»

پس از این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته، حمله به کوی دانشگاه تهران و وقایع کهریزک را به معترضان نسبت داد و گفت: «این كارها توسط وابستگان به جریان براندازی انجام شد و ما امروز شواهد و دلایل و اسناد روشنی داریم و ساحت نیروهای انقلاب و نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی و اطلاعاتی ما از این گونه اقدامات شرم‌آ‌ور مبرا است.»

در همین حال سرلشکر محمد علی جعفری، به تازگی ضمن اینکه حضور نیروهای بسیجی را در کوی دانشگاه تهران در ۲۵ خرداد تایید کرد، هرگونه نقش نیروهای وابسته به سپاه پاسداران را در وقایع خوابگاه دانشجویان نفی کرد.

در حالی که آیت الله خامنه‌ای، وقایع کوی را به نیروهای «ناشناس»، فرمانده سپاه به نیروهای «خودسر» و محمود احمدی‌نژاد به عوامل «برانداز» نسبت می‌دهند، منابع دانشجویی گزارش داده‌اند که شماری از دانشجویانی که در شب حمله به کوی دستگیر شده‌اند به «زیر زمین ساختمان وزارت کشور» انتقال داده شده‌اند.

سا‌یت‌های دانشجویی و منابع خبری نزدیک به اصلاح‌طلبان انتقال بازداشتی‌ها به زیر زمین وزارت کشور را شاهدی بر سازماندهی شدن این حمله از سوی نیروهای حکومتی عنوان کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG