لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

عبادی خواستار حذف معاونت امنیت از دادسرای تهران شد


شيرين عبادی
شيرين عبادی
شيرين عبادی ، وکیل دادگستری، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل، روز چهارشنبه، در نامه سرگشاده ای به آيت الله صادق لاريجانی، رئيس قوه قضائيه، ضمن استقبال از برکناری سعيد مرتضوی،خواستار حذف معاونت امنیت از دادسرای تهران شد.

خانم عبادی در نامه خود به آيت الله لاريجانی از وی خواسته تا با حذف معاونت امنيت از تشکيلات دادسرا وضعيت قضائی کشور را بهبود دهد.

بازداشت های گسترده فعالان سیاسی در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، و بسته شدن دهها روزنامه اصلاح طلب عمدتا با حکم سعید مرتضوی صورت گرفته است. سعید مرتضوی پس از برکناری از مقام دادستانی تهران به معاونت دادستان کل کشور منصوب شد.

خانم عبادی در اولین نامه کانون مدافعان حقوق بشر به رئیس قوه قضائیه، به «سرپيچی» نهادهای انتظامی و اجرايی از دستور قوه قضائیه در مورد ايجاد بازداشتگاه های «غيرقانونی» اشاره کرده است.

خانم عبادی خطاب به رئيس قوه قضائيه می نويسد: «آیا این بهانه که بازداشتگاه کهریزک برای نگهداری اشرار و مجرمین سابقه دار تاسیس شده است، عذر بهتر از گناه نیست؟»

شیرین عبادی از آیت الله لاریجانی خواسته تا به کلیه «تخلفات» یا «جنایتی» که در کهریزک از بدو تاسیس تاکنون روی داده، رسیدگی کند.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی پس از افشای مرگ زندانیان و از جمله محسن روح‌االامینی، به دلیل «غیر استاندارد» بودن، دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را صادر کرده است.

برنده جایزه صلح نوبل در ادامه نامه خود، همچنین خواستار توجه و به اجرا گذاشتن پیشنهادهای محمد حسین شاملو، بازرس ویژه قتل در دادسرای امور جنایی ، جهت تحقق «اجرای اصول قانون اساسی» برای جلوگيری از اقدامات «غيرقانونی» علیه بازداشت شدگان شد.

قاضی شاملو چهارشنبه گذشته در نامه ای به آیت الله لاریجانی به تخلفات و جنایات واقع شده در حوادث اخیر اشاره کرده و خواستار ممنوعیت «بازداشت، دستگيری و نگهداری و تحقيق از متهمان توسط غيرضابطان خاص دادگستری» شد.

خانم عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، در پایان نامه خواستار حضور وکیل در تمام مراحل از بدو دستگیری متهم شده است.

کانون مدافعان حقوق بشر ایران (تاسیس ۱۳۸۱) کانونی حقوقی است که فعالیت خود را بر سه محور دفاع از زندانیان سیاسی ـ عقیدتی، اعلام موضع و نظر نسبت به موارد بارز نقض حقوق بشر، حمایت از خانواده فعالان سیاسی زندانی، در چارچوب قوانین ایران اعلام کرده‌است.

محمدعلی دادخواه و عبدالفتاح سلطانی، دو وکیل دادگستردی و از اعضای موسس کانون مدافعان حقوق بشر در رویدادهای پس انتخابات بازداشت شدند که از این دو ، محمد علی دادخواه همچنان در زندان است.
XS
SM
MD
LG