لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

لغو احیا در مرقد آیت‌الله خمینی؛ «بهترین راه حل»


سیدحسن خمینی (راست) در کنار سیدمحمد خاتمی
سیدحسن خمینی (راست) در کنار سیدمحمد خاتمی
روابط عمومی مرقد آیت‌الله خمینی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که امسال مراسم شب قدر در این محل برگزار نخواهد شد.

در سال‌های پیش، طبق سنتی چندین ساله، سخنران مراسم شب نوزدهم ماه رمضان، حجت‌الاسلام ناطق نوری و سخنران شب بیست و یکم محمد خاتمی بود.

حسن شريعتمداری، تحليلگر سياسی در آلمان، در همین مورد به راديو فردا می‌گويد: «در اين چند سال اخير سنت شده بود که آقای خاتمی در شب احيا در آرامگاه آقای خمينی صحبت می‌کرد. بعد از جريان انتخابات وقتی سياست آقای احمدی‌نژاد و دوستانش و البته آقای خامنه‌ای بر حذف آقای خاتمی قرار گرفت، فشار زيادی به حسن خمينی آوردند که امسال از او دعوت نکند. آقای حسن خمينی که هم به لحاظ فکری به آقای خاتمی نزديک است و هم فاميل هستند به اين فشار تن نداد و در نتيجه مراسم احيا را امسال حذف کرد و استناد کرد که آمادگی در حرم وجود ندارد، در حالی که اين استدلال به هيچ عنوان قابل فهم نبود».

احمد قابل، پژوهشگر امور دينی در ايران، فشار بر حسن خمينی برای حذف سخنرانان سنتی مراسم شب‌های قدر را قابل پيش‌بينی می‌داند و به راديو فردا می‌گويد: «آنها هراس دارند که مبادا اين مراسم امکانی در اختيار معترضين قرار دهد و حضور آنها را متجلی کند و نشان دهد عدد مردم و جمعيت آنها چقدر است. برای اينکه همه اين راه‌ها را مسدود کنند دست به هر کاری زدند، البته با روندی که در پيش گرفته بودند امکان اين مسئله دور از ذهن نبود».

به گفته احمد قابل سناريوهای پيش‌بينی شده برای اين مراسم، تغيير سخنرانان، جايگزينی پخش مستقيم اين مراسم از صدا و سيما با برنامه‌ای ديگر و ايجاد محدوديت برای حضور مردم، موجب شد که حسن خمينی بهترين راه حل را انتخاب کند.

وی در اين باره می‌گويد: «به طور طبيعی اين سوال در ذهن خيلی‌ها ايجاد می‌شود که چطور بعد از ۲۰ سال اين مراسم تعطيل شده است و اين مسئله نشان می‌دهد ظلم و ستم تا آنجا رسيده که بازماندگان آيت‌الله خمينی به عنوان بنيانگذار جمهوری اسلامی هم نامحرم هستند و به آنها اعتمادی نيست. اين مسئله چهره عريان ديکتاتوری را نشان می‌دهد».

حسن شريعتمداری در اين ميان از مخالفت شديد خانواده آيت‌الله خمينی با عملکرد حاکميت کشور خبر می‌دهد و می‌گويد: «‌بر اساس اطلاعاتی که به دستم رسيده، خانواده آيت‌الله خمينی به شدت با رويه آقای خامنه‌ای و بر آمدن نيروهای نظامی و امنيتی فاصله دارند و آقای احمدی‌نژاد و دوستانش دائماً خانواده آقای خمينی را حذف می‌کنند. سختگيری‌های اخير نشان می‌دهد حاکميت عزم جزم دارد که اگر خانواده آقای خمينی نيروهای برآمده از سپاه و نهادهای امنيت را تأييد نکنند، آنها را به طور کامل از جريانات سياسی حذف کنند».

از چپ: مهدی کروبی، محمد خاتمی و حسن خمینی

اما ايجاد شکاف ميان خانواده بنيانگذار جمهوری اسلامی و هيئت حاکمه چه تبعاتی به دنبال خواهد داشت؟

حسن شريعتمداری پاسخ می‌دهد: «دوره جديدی در سياست جمهوری اسلامی آغاز می‌شود. جمهوری اسلامی که بنيانگذار آن آقای خمينی بود، بر جمهوريت و اسلاميت به عنوان تضاد درونی استوار بود. سرانجام اين تضاد درونی به نفع نيروهای نظامی و امنيتی در حال پايان يافتن است. نيروهای نظامی و امنيتی می‌دانند، اگر بخواهند بر سر کار بيايند نمی‌توانند با اين ميراث انقلاب کنار بيايند، بنابراين ناچار هستند خانواده آقای خمينی و کسانی چون آقای رفسنجانی و کروبی و تمام نسل اول انقلاب را در صورت تأييد نکردن اين نيروها حذف کنند. البته اين امر باعث ايجاد بحران بزرگی در صحنه سياسی ايران خواهد شد، چون اين نيروها هنوز از نفوذ برخوردار هستند و حذفشان از صحنه سياسی آسان نيست».

احمد قابل نيز معتقد است رهبر جمهوری اسلامی و مدافعانش برای حفظ قدرت از هيچ کاری ابا ندارند.

آقای قابل می‌گوید: «به قول يکی از آقايان، برای حفظ قدرت می‌توان توحيد را تعطيل کرد. يعنی می‌توان دوباره شرک و کفر ورزيد و اگر مصلحت نظام حکم کند همه اينها امکان دارد. وقتی در مجله‌هايشان می‌نويسند والله اگر آقا بگويد ماست سياه است ما هم می‌گوييم ماست سياه است، با کسانی که امروز به حکومت رسيده‌اند چه کار می‌توان کرد».

تحليلگران سياسی معتقد هستند برگزار نشدن مراسم شب های قدر در مرقد آيت‌الله خمينی پايان ماجرا نخواهد بود. ايران طبق سنت چندين ساله جمهوری اسلامی در انتظار روز قدس در آخرين جمعه ماه رمضان ۲۷ شهريور ماه است.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG