لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

مروری بر فیلم های جشنواره ونیز


لوگوی فستیوال فیلم ونیز
لوگوی فستیوال فیلم ونیز
در میان صدها فستیوال سینمایی که در طول سال در سراسر دنیا برگزار می شود، چند فستیوال انگشت شمار، از بقیه اهمیت بیشتری پیدا کرده اند. فستیوال کن ، فستیوال برلین و فستیوال ونیز از این جمله اند. شصت و ششمین دوره فستیوال ونیز شنبه شب با اعلام برندگان خود به پایان می رسد.
در همین باره ، محمد حقیقت که به این فستیوال سفر کرده ، میهمان بخش گفت و گوهای ویژه هفتادمین جنگ فرهنگی است . محمد حقیقت از نویسندگان و منتقدان قدیمی سینماست که سینما دوستان ایرانی با مقالات و گزارشهای او در مجلات سینمایی تهران آشنا هستند. حقیقت ساکن پاریس است و در نشریات معروف فرانسوی نیز- از جمله کایه دو سینما از معتبرترین نشریات سینمایی دنیا- مقالاتی به چاپ رسانده است.
................................................

آقای حقیقت شما در دوره های مختلف این فستیوال حضور داشته اید . لطفا از فستیوال امسالو تفاوتها یش با دوره های قبل برایمان بگویید؟


حقیقت : امسال نسبت به این چند سال اخیر، جمعیت بیشتری در فستیوال حضور داشت و هیجان بیشتری مابین منتقدان و خریداران فیلم دیده می شد. می شود گفت که نسبتا کیفیت فیلم ها هم بالا تر بود.

شما فیلم های بخش مسابقه را تا این لحظه دیده اید؟


بله .

کدام فیلمها با استقبال بیشتری از سوی منتفدان و کارشناسان رودرو شده است ؟

اکثریت فیلم هایی که من در بخش مسابقه دیدم عمدتا به مسائل و جریانات اجتماعی روز پرداخته بودند. به عنوان مثال فیلم «کاپیتالیست یک داستان عاشقانه» از مایکل مور که شاهد استقبال خوبی هم بود. یکی از فیلمهایی که منتقدین خیلی به آن توجه نشان دادند ، فیلمی به نام «لورد» بود که نام شهر مقدسی در جنوب فرانسه است که مردم علیل به آنجا در پی معجزه و شفا می روند. در این فیلم با طنزی قوی به این موضوع می پردازد و نیشی هم به مذهب می زند که این فیلم هم مورد توجه زیاد منتقدین قرار گرفت .

فیلم زنان بدون مردان از خانم شیرین نشاط که در کاخ اصلی فستیوال با حضور هنرپیشه گان ، تکنیسین ها و کارگردان فیلم به نمایش درآمد نیز با استقبال خوبی مواجه شد. تمام دست اندرکاران فیلم که با شالهای سبز، بر فرش قرمز قدم نهادند با کف زدنهای طولانی حاضران مواجه شدند. شنیدم یکی از منتقدین با آنگ لی رئیس هیات داوران جشنواره امسال، صحبت کرده بود و او گفته بود که خیلی از فیلم خوشش آمده است.

فیلم دیگری هم از اسرائیل بود که بسیار توجه بر انگیز بود. این فیلم حوادث جنگ ۱۹۸۰ را از درون یک تانک نشان می داد. دوربین فقط در درون تانک کار گذاشته شده بود و دنیای بیرون و حوادث جنگ فقط از این دریچه دیده می شد. این فیلم از نظر ساختاری، فیلمی بسیار قوی و خوش ساخت بود که توجه بسیاری را هم به خود جلب کرد . از آن جایی که این فیلم اولین فیلم کارگردان است احتمال دارد جایزه ای را که فقط به فیلمهای اول تعلق می گیرد به خودش اختصاص دهد.

می دانید که یک کارگردان خوب ایرانی – امریکایی ، که متولد امریکاست و در آنجا هم فیلم می سازد به نام رامین بحرانی ، جزو هیات داوران این بخش است . در گفت و گویی که در آخر شب گذشته با او داشتم به نظر او و بقیه داوران ، این فیلم از شانس زیادی برای به دست آوردن جایزه "شیر آینده" برخوردار است . جایزه ای که معمولا به فیلمهای اول تعلق می گیرد و شامل یک جایزه نقدی هم می شود.

در جشنواره امسال در بخشهای مختلف این فستیوال ، چه در بخش مسابقه و چه در بخش های جنبی ، نام های ایرانی زیادی مثل خانم شیرین نشاط ، رامین بحرانی ، حنا مخملباف ، بابک پیامی و بابک کریمی به چشم می خورد. شما فیلم زنان بدون مردان خانم نشاط را چقدر دارای بخت و اقبال برای دریافت جایزه شیر طلائی می دانید؟

شیر طلایی را نمی دانم . ولی در صحبتهای گوناگونی که با فعالین سینمایی ، خصوصا با پخش کنندگان فیلم از یک سو و منتقدین از سوی دیگر داشتم همگی این فیلم را دارای کیفیت بالای هنری می دانند. و شانس زیادی برای این فیلم ،برای کسب جایزه قائلند. با توجه به اینکه این فیلم هم نخستین ساخته بلند سینمایی خانم نشاط است و از کیفیت بالایی هم برخوردار است.

شما خودتان ، بیشترین امتیاز این فیلم را در کارگردانی می دانید یا د بخشهای دیگر چون بازیگری ، فیلمبرداری ویا، فیلمنامه؟


در بخش میزانسن و تصویر این فیلم بسیار قوی است . بخصوص اینکه خانم نشاط خودشان عکاس فوق العاده ای هستند.

درباره سایر آثاری که در بخش های دیگر وجود دارد هم فیلم قابل توجهی دیده اید؟
در بخش هفته منتقدین ، حضور دو فیلمساز ایرانی به چشم می خورد که هر دو، فیلمشان را در تهران ساخته اند. فیلم «تهرون » از آقای نادر تکمیل همایون ، که اولین فیلم بلند سینمایی – داستانی این کارگردان است . و فیلم چاله از آقای علی کریمی که اولین فیلم بلند ایشان است و هر دو در بخش هفته منتقدین به نمایش درآمده اند.

در بخش های دیگرهم، فیلم روزهای سبز از خانم حنا مخملباف به نمایش درآمد . همچنین فیلم ۲۸ دقیقه ای از رامین بحرانی در بخش فیلمهای کوتاه خارج از مسابقه به نمایش درآمد که نامش کیف پلاستیکی بود و کار بسیار زیبایی است که ماجرای داستان یک کیف پلاستیکی را که در هوا پرواز می کند به شکل داستانی بازگو کرده و هیچ هنرپیشه ای ندارد. این فیلم یادآور فیلم بادکنک قرمز از فیلمساز فرانسوی ، آلبرلاموریس است . همچنین فیلم بابک پیامی- که چند سال پیش از همین جشنواره جایزه ای دریافت کرده بود- نیز در بخشی به نام بخش حقوق بشر به نمایش درآمد.

جدا از همه این مسائل ، گویا فستیوال کن امسال، برای ایرانیان دارای حاشیه هایی هم بوده است .من شنیدم که بعضی از مردم برای همبستگی با ایرانیان دستبندهای سبز بسته بودند.؟
هیات ایرانی فیلم زنان بدون مردان و خود کارگردان این فیلم با شال سبز بر روی فرش قرمز حضور داشتند. و تعدادی از مردم هم سمپاتی خودشان را برای جنبش سبز مردم ایران بعد از جریانات انتخابات نشان دادند. آنها به نشانه همبستگی با مردم ایران ، دستبندهای سبز به دست خود بسته بودند.

گویا محسن نامجو هم درحاشیه جشنواره ونیز برنامه دارد؟

بله . روز ۱۱ سپتامبر که به مناسبت روز حقوق بشر نامگذاری شده است ایشان قرار است برنامه اجرا کنند. علاوه بر آن یک گروه ایتالیایی – ایرانی، از جمله خانم گلشیفته فراهانی ، هم کنسرت ایشان را همراهی می کنند.
XS
SM
MD
LG