لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

آمريکا: تمرکز مذاکرات با ايران درباره برنامه اتمی اين کشور خواهد بود


درحالی که جمهوری اسلامی در بسته پيشنهادی خود خواهان مذاکره درباه طیف گسترده ای از مسایل با گروه ۱+۵ شده ، آمريکا روز شنبه اعلام کرد: محور اصلی گفت وگو های با ايران برنامه هسته ای اين کشور خواهد بود.

رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، در اين زمينه گفت: ممکن است اين موضوع مورد علاقه انها (ايرانی ها) برای گفت وگو نباشد، ولی من به شما اطمينان می دهم اين موضوع مطرح خواهد شد.

آمريکا روز جمعه اعلام کرده بود به رغم اين که ايران حاضر نيست درباره مناقشه هسته ای اين کشور مذاکره کند، واشينگتن پيشنهاد ايران برای مذاکره در خصوص طيف گسترده ای از مسايل موجود با گروه ۱+۵ را پذيرفته است.

جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه بسته پيشنهادهای خود را برای آنچه که حل «چالش های جهانی» خوانده است به نمايندگان کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در تهران تحويل داد.

بر اساس گزارش های منتشره، در اين بسته اشاره ای به تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم و همچنين مذاکره بر سر آينده فعاليت های هسته ای ايران نشده است.

در همين زمينه، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز شنبه گفت:« معتقديم در صورتی که شرايط فراهم باشد، با توجه به بسته جديدی که ارائه کرده ايم، امکان گفت وگو با غرب در زمينه هسته ای وجود دارد.»

این در حالی است که رابرت گيبس از تمايل ايران برا ی گفت وگو استقبال کرد اما با اين حال ناديده گرفتن مناقشه هسته ای در بسته پيشنهادی ایران را نا اميد کننده خواند.

رابرت گيبس در اين زمينه گفت:«ايرانی ها نسبت به جامعه جهانی مسئوليت دارند تا از برنامه سلاح هسته ای و موشکی خود دست بردارند.»

آقای گيبس افزود:«اين موضوعی است که از جانب ما در کانون توجه در مذاکرات خواهد بود و اين هدف ما است.»

سخنگوی کاخ سفيد همچنين اضافه کرد: اين (مذاکرات) امکانی را برای ما فراهم می کند تا مستقيما به ايرانيان بگوييم که مسئوليت های آنها چيست، از طريق جامعه بين المللی بر آنها فشار وارد کنيم و موقعيت خود را در مسير رو به جلو تحکيم کنيم.

فرانسه، امريکا، بريتانيا، روسيه، چين به همراه آلمان، کشورهای موسوم ۱+۵ ، از سال ۲۰۰۶ کوشيده اند تا با ارائه مشوق های اقتصادی ايران را ترغيب کنند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

سال گذشته اين گروه بسته پيشنهادی خود را بهبود بخشيد و بارديگر به ايران ارائه کرد. ولی ايران می گويد تعليق غنی سازی را نخواهد پذيرد.

در همين زمينه شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين درخواست برنامه هسته ای خود را توسعه داده است
XS
SM
MD
LG