لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

احمدی‌نژاد: برای اعلام ساخت کارخانه غنی‌سازی باید تشویق شویم


محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری در نیویورک
محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری در نیویورک
محمود احمدی‌نژاد در یک کنفرانس خبری در نیویورک با اشاره به اعلام خبر ساخت یک کارخانه جدید غنی‌سازی گفت که بر اساس مقررات آژانس، ایجاد هر مجموعه غنی‌سازی باید شش ماه پیش از تزریق گاز به اطلاع آژانس برسد و ایران به دلیل آنکه ۱۸ ماه زودتر آژانس را مطلع کرده مستحق تشویق است.

آقای احمدی‌نژاد در این کنفرانس خبری که مشروح آن توسط خبرگزاری فارس انتشار یافته، مجموعه مورد بحث را تأسیساتی عادی خواند که در ابتدای راه قرار دارد و افزود که این مجموعه «موضوع مخفی و پیچیده‌ای ندارد و ایران خود در این مورد گزارش داده است».

روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو منبع دیپلماتیک خبر داده بود که ایران به تازگی وجود دومین تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم خود را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است.

این خبر پس از ساعتی مورد تأیید مقامات ایرانی نیز قرار گرفت و از جمله رئیس دفتر آیت‌الله خامنه‌ای از عملیاتی شدن قریب‌الوقوع این مجموعه خبر داد.

از سوی دیگر افشای این موضوع موجی از واکنش‌ها را در محافل بین‌المللی برانگیخت و در یکی از نخستین واکنش‌ها هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت که این تأسیسات چالشی جدید برای جامعه جهانی است.

رهبران آمریکا و فرانسه و بریتانیا روز جمعه و در آستانه آغار به کار نشست گروه ۲۰ در پیتسبورگ، با اشاره به وجود این مرکز غنی‌سازی جدید، ضمن تهدید تهران به تحریم‌های شدیدتر، از جمهوری اسلامی خواستند که اهداف هسته‌ای خود را کاملا فاش سازد.

این موضع‌گیری واکنش محمود احمدی‌نژاد را در پی داشت به طوری که وی در کنفرانس خبری خود بار دیگر تأکید کرد که فعالیت‌های هسته‌ای تهران «کاملاً روشن و در چارچوب مقررات آژانس انجام می‌شود».

آقای احمدی‌نژاد همچنین گفت که آنها خود هنوز به قانون تن نداده‌اند و با وجود آنکه از سلاح‌های هسته‌ای برخوردارند، معاهده ان‌پی‌تی را امضا نکرده‌اند و دیگران را متهم می‌کنند.

رئیس دولت دهم همچنین گفت که مواضع فرانسه و انگلیس برای ایران بی اعتبار است و «اینکه سه رئیس دولت حرف فاقد مبنای قانونی و حقوقی بزنند، کاری خلاف جهت تغییرات و حرکتی زشت به حساب می‌آید».

«آماده خرید سوخت نیروگاهی با غنای ۲۰ درصد هستیم»

محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که ایران در حال حاضر برای مصرف نیروگاهی خود غنی‌سازی می‌کند و فعالیت‌های اتمی‌اش با اطلاع آژانس و حتی فراتر از قانون است.

وی با اشاره به مذاکرات ایران به کشورهای ۵+۱ اظهار داشت: «در بسته خود پیشنهاد کردیم که آمادگی خرید سوخت مورد نیاز با غنای ۲۰ درصد برای رآکتورها را داریم».

رئیس جمهوری اسلامی در عین حال اعلام کرد که «ما خاطره تلخی از گفت‌وگو با سه کشور اروپایی داریم و با [گروه] ۵+۱ نیز تنها یک بار در سال گذشته گفت‌وگو کردیم و این ذهنیت تلخ وجود دارد».

کشورهای غربی تهران را متهم می‌کنند که در برنامه هسته‌ای خود، اهداف نظامی را دنبال می‌کند؛ این کشورها در سال‌های اخیر بارها از ایران خواسته‌اند که به غنی‌سازی اورانیوم پایان دهد.

غنی‌سازی اورانیوم کاربرد دوگانه‌ای در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد اما ایران بارها تأکید کرده است که هدف از این برنامه تأمین سوخت نیروگاهی و تولید برق است.

دو انتظار ایران در بازنگری ان‌پی‌تی

محمود احمدی‌نژاد همچنین بخشی از سخنان خود را به موضوع بازنگری پیمان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ان‌پی‌تی اختصاص داد و گفت که ایران در بازنگری ان‌پی‌تی انتظار دارد که «خلع سلاح کامل و ریشه‌کنی بمب اتمی در جهان» صورت گیرد و «حقوق همه ملت‌ها در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای» به رسمیت شناخته شود.

وی گفت که ان‌پی‌تی باید چنان نوشته شود که سلاح‌های موجود منهدم شده و سلاح جدیدی تولید نشود و هیچ کشوری هم نباید از این مسئله مستثنی شود.
XS
SM
MD
LG