لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

گیتس: تحریم امروز ایران، موثرتر از گذشته


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا
رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا
وزیر دفاع آمریکا، یکشنبه، در گفت‌وگویی اظهار نظر کرد که تحریم امروز ایران برای وادار ساختن این کشور به تغییر در برنامه هسته‌ای خود موثرتر از گذشته خواهد بود.

رابرت گیتس در گفت‌وگو با تلویزیون خبری سی‌ان‌ان گفت که در حال حاضر به دلیل «شکاف‌های عمیقی» که از زمان انتخابات ریاست جمهوری در ایران بروز کرده است دیپلماسی و تحریم بیشتر جواب خواهد داد.

بحث و جدل بین غرب و ایران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی هفته گذشته زمانی بالا گرفت که تهران فاش کرد در حال ساخت یک مرکز غنی‌سازی دیگر در کشور است.

به دنبال افشای این خبر، رهبران آمریکا و فرانسه و بریتانیا روز جمعه گذشته با اشاره به وجود دومین مرکز غنی‌سازی در ایران، ضمن تهدید تهران به تحریم‌های شدیدتر، از جمهوری اسلامی خواستند که اهداف هسته‌ای خود را کاملا فاش سازد.

وزیر دفاع ایالات متحده در گفت‌وگوی خود با شبکه سی‌ان‌ان ضمن اعلام این که نه اقدام نظامی، بلکه دیپلماسی و تحریم راه حل مواجهه با ایران است گفت: «ما در حال حاضر شاهد شکاف‌هایی میان رهبری جمهوری اسلامی و جامعه هستیم که در ۳۰ سال گذشته ندیده‌ایم.»

از زمان اعلام نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد،‌ اعتراضات گسترده‌ای در تهران و دیگر شهرهای ایران آغاز شده و معترضان رفته‌رفته به جای پی‌گیری آرای خود برخی از سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌اند که این امر خود را در شعارهای آنها به رخ می‌کشد.

از جمله در راه‌پیمایی «روز قدس» در تهران و برخی از دیگر شهرهای ایران، مردم به جای «مرگ بر اسرائیل» شعار «مرگ بر روسیه» سر می‌دادند.

رابرت گیتس در گفت‌وگوی خود اشاره کرد که «گزینه‌های دیگر» همچون اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی هم‌چنان روی میز است، اما «من فکر می‌کنم هنوز برای دیپلماسی جا هست.»

او افزود که اقدام نظامی علیه ایران تنها برای غرب زمان خواهد خرید، اما «ایران را به رها کردن هدف تسلیحات اتمی متقاعد نخواهد ساخت».

به اعتقاد رئیس پنتاگون، مقر وزارت دفاع آمریکا، پنهان‌کاری ایران در مورد ساخت یک مرکز غنی‌سازی زیرزمینی دیگر که گفته می‌شود در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی تهران، در نزدیکی شهر قم، واقع است «ایران را در موقعیت ضعیفی قرار داده است».

رابرت گیتس گفت: «جمهوری اسلامی به دلیل این فریب‌کاری در برابر قدرت‌های غربی در موقعیت بسیار بدی قرار گرفته است.»

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، نیز روز جمعه پس از افشای خبر وجود یک مرکز غنی‌سازی دیگر در ایران دو بار با تاکید ایران را به «فریب‌کاری و نیرنگ» متهم کرد.

جمهوری اسلامی که بارها قصد تولید تسلیحات اتمی را رد کرده و اعلام کرده است که هدف از برنامه هسته‌ای ایران تنها تولید برق و صرفه‌جویی در مصرف ذخایر نفتی کشور است قرار است روز پنج‌شنبه هفته جاری با کشورهای پنج به علاوه یک درباره پرونده هسته‌ای خود در ژنو سوئیس پای میز مذاکره بنشیند.
XS
SM
MD
LG