لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

ايران: سفر برادعی به تهران ارتباطی با نشست ژنو ندارد


 محمد البرادعی برای گفت وگو با مقام های سازمان انرژی اتمی ايران شنبه وارد تهران شد
محمد البرادعی برای گفت وگو با مقام های سازمان انرژی اتمی ايران شنبه وارد تهران شد
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران اعلام کرده است که برنامه سفر محمد البردعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، به تهران بيش از يک هفته قبل از اجلاس ايران با ۱+۵ در ژنو با آژانس هماهنگ شده بود و ارتباطی با اين نشست ندارد.

محمد البرادعی برای گفت وگو با مقام های سازمان انرژی اتمی ايران شنبه وارد تهران شد و مورد استقبال علی‌اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس قرار گرفت.

علی شيرزاديان، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران، گفته است:« سفر محمد البرادعی در تاريخ ۱۱ و ۱۲ مهرماه طی ديدار مذاکره و دعوت آقای صالحی از وی در حاشيه پنجاه و سومين نشست اجلاس ساليانه آژانس در شهريور ماه در وين راجع به تداوم همکاری‌های فيمابين به ويژه تامين سوخت برای راکتور تحقيقاتی تهران که توليد کننده راديوداروها است صورت می‌پذيرد».

اين در حالی است که يک مقام نزديک به آژانس بين المللی انرژی اتمی به خبرگزاری «رويترز» گفته است: اقای البرداعی در تهران بر اساس در خواست گروه ۱+۵ از ايران با مقامات جمهوری اسلامی درباره بازيد بازرسان از دومين مرکز غنی سازی اورانيوم در نزديکی قم مذاکره خواهد کرد.

اين مقام آژانس که نخواسته است نامش فاش شود به رويترز گفته است که آقای البرادعی در جريان سفر خود به ايران از تاسيسات «فردو» بازديد نخواهد کرد.

افشای وجود تاسيسات غنی سازی اورانيوم «فردو» با واکنش مقامات آمريکا و آژانس بين المللی انرژی اتمی مواجه شد.

محمد البرادعی هفته گذشته درباره مرکز اتمی قم گفته بود: اعلام نکردن وجود دومين تاسيسات غنی‌سازی ايران در روز آغاز ساخت آن، ناقض مقررات آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، نيز ساعاتی پس از پايان مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ در ژنو با اشاره به نقش امريکا در خصوص ارائه شواهد درباره وجود تاسيسات مخفی غنی سازی اورانيوم در نزديکی قم گفته بود:از آنجا که ايران اکنون موافقت کرده است به طور کامل و فوری با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند، اين کشور می بايست طی دو هفته آينده به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی کامل به اين تاسيسات را بدهد.

این در حالی است که محمود احمدى‌نژاد با رد اتهام مخفى‌كارى در مورد تأسيسات غنى‌سازى در قم، بار ديگر ادعا كرد كه جمهورى اسلامى «زودتر از موعد» ساخت اين تأسيسات را به آژانس بين انرژى اتمى اطلاع داده است

شورای امينت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ تا کنون طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

ايران تاکنون از پذيرش خواست جامعه بين المللی برای توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است و اين فعاليت های را توسعه داده است.

کشورهای غربی می گويند: برنامه هسته ای ايران پوششی برای دستيابی اين کشور به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی است. ايران اين اتهام را رد می کند.

کنفرانس خبری

البرادعی در سفر دو روزه‌اش به تهران با علی‌اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، گفت‌وگو می‌کند.

در همين حال به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، قرار است که محمد البرادعی و علی اکبر صالحی روز يکشنبه در نشست خبری مشترک شرکت کنند.

محمد البرادعی سه دوره دبيرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی بوده و قرار است دوماه ديگر از مقام خود کنار رفته يوکيا آمانوی، از ژاپن، جانشين وی خواهد شد.
XS
SM
MD
LG