لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

حمله مسلحانه به مقر فرماندهی ارتش پاکستان


یک پاسگاه نیروهای نظامی پاکستان در شهر راولپندی
یک پاسگاه نیروهای نظامی پاکستان در شهر راولپندی
مردان مسلح که لباس نیروهای دولتی بر تن داشتند، روز شنبه به مقر فرماندهی ارتش پاکستان در راولپندی در نزدیکی اسلام‌آباد حمله کردند و تعدادی از سربازان را به گروگان گرفته اند.

پیشتر اعلام شده بود که در این حمله چهار مهاجم، دو افسر ارشد و چهار سرباز کشته شدند.

بنا بر اعلام ارتش پاکستان در این حمله شش نفر شرکت داشته‌‌اند که به مسلسل و نارنجک مسلح بوده‌اند.

حمله روز شنبه مردان مسلح در حالی صورت گرفته است که ارتش پاکستان خود را برای یک تهاجم عمده علیه شبه‌نظامیان پاکستان در شمال غربی این کشور آماده می‌کند.

به گفته مقام‌های امنیتی پاکستان مهاجمان با یک خودروی ون به سوی این مقر نظامی حرکت کرده و به تیراندازی و پرتاب نارنجک اقدام کردند.

به گفته‌ مقام‌‌های پاکستانی از شش نفر مهاجم دو نفر توانستند از صحنه بگریزند.

در همین حال یک شبکه تلویزیونی پاکستان نیز اعلام کرده است که مهاجمانی که موفق به فرار شده‌اند دو نفر را به گروگان گرفته‌اند.

شبه‌نظامیان که با شبکه القاعده در ارتباط هستند در سال‌های گذشته در خاک پاکستان دست به عملیات زده که بسیاری از آنها علیه نیروهای دولتی بوده است. روز جمعه نیز در پی انفجار یک خوردو ۴۹ نفر در شهر پیشاور کشته شدند.

شبه‌نظامیان طالبان در اوایل سال جاری میلادی تا ۱۰۰ کیلومتری اسلام‌آباد پیشروی کردند که این پیشروی در چند نوبت توسط نیروهای دولتی دفع شد.

از سوی دیگر باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، که یکی از جمله اهداف خود را برقراری ثبات در افغانستان اعلام کرده، به همکاری نزدیک پاکستان برای کنترل مرزهایش نیازمند است.

هراس از به دست افتادن زرادخانه هسته‌ای پاکستان به دست نیروهای طالبان و القاعده و نیز نقل و انتقالات طالبان به داخل خاک افغانستان، از جمله نگرانی‌های ایالات متحده و کشورهای غربی است.

در ماه آوریل امسال ارتش پاکستان، تهاجم گسترده‌ای را در دره سوات واقع در ۱۲۰ کیلومتری اسلا‌م‌آباد انجام داد تا این شبه‌نظامیان را از منطقه عقب براند.

در ماه اوت امسال بیت‌الله محسود، یک رهبر برجسته طالبان در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در وزیرستان جنوبی پاکستان کشته شد. پس از مرگ بیت‌ الله محسود، تحرکات شبه‌نظامیان برای مدتی کاهش یافته بود.
XS
SM
MD
LG