لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

بررسی «اثرات مضر» پارازیت‌ها در مجلس ایران


همزمان با بالا گرفتن اعتراض‌های خیابانی در ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، برخی منابع از تشدید فعالیت دستگاه‌های ایجاد اختلال یا به اصطلاح پارازیت در پخش برنامه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در تهران و دیگر شهرهای ایران خبر داده‌اند. پارازیت‌هایی که گفته می‌شود بر شبکه تلفن همراه نیز اثر می‌گذارد.


در این باره برخی از سایت‌های اینترنتی غیر رسمی،‌ تصاویری هم منتشر کرده‌اند که ظاهراً این آنتن‌ها با هدف پارازیت‌اندازی، ‌بر نقاط مرتفع نصب شده‌اند و تقریباً در همه این گزارش‌ها،‌عامل برپایی این آنتن‌ها را دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی و یا به طور مشخص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی کرده‌اند.



اکنون چند هفته پس از آنکه بحث‌های غیررسمی زیادی درباره ایجاد اختلال از سوی برخی نهادهای جمهوری اسلامی، در پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی فارسی زبان، ابتدا در وبلاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی غیررسمی به وجود آمد، چند روزی است که همین بحث به مجلس شورای اسلامی هم راه یافته و نمایندگان مختلف درباره این امواج مزاحم اظهار نظر می‌کنند.

یک نماینده مجلس، گزارش هشداردهنده درباره مضر بودن امواج پارازیت بر سلامت انسان را شایعه می‌داند و دیگری می‌گوید اگر استانداردهای لازم در استفاده از وسایل تولید پارازیت رعایت شود، اشکالی ندارد که این کار همچنان ادامه یابد. و نماینده دیگری از ارتباط مستقیم افزایش بی‌اعتمادی مردم با ارسال پارازیت‌ها سخن می‌گوید.

با این حال هیچ یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره منشأ ارسال این امواج مزاحم در پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و عوامل پشت پرده این کار، حرفی نمی‌زنند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، حتی هنگامی که از اکبر رنجبرزاده، نماینده اسدآباد و عضو کمیسیون بهداشت مجلس پرسیده شد «چرا درباره منشأ ارسال پارازیت‌ها و میزان ارسال این پارازیت‌های ماهواره‌ای توضیحی داده نمی‌شود»، این نماینده اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

به گفته حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی، وزارت ارتباطات درباره اینکه چه نهادی مسئول پارازیت‌هاست، اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و وزارت بهداشت و درمان نیز گفته درباره عوارض ناشی از پارازیت‌ها، بر سلامت شهروندان نظر مثبت یا منفی ندارد. چون اصلاً در این مورد کار نکرده است.

با این حال زهره الهییان، نماینده اصولگرای مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که خود نیز پزشک است، اظهارات اخیر درباره مرتبط دانستن افزایش سقط جنین با ارسال پارازیت‌ها را زیر سؤال برده و گفته است که اگر آمار مستندی در این باره ارائه شود که در طول ماه‌های اخیر چقدر افزایش سقط جنین داشته‌ایم حتماً این موضوع قابل پیگیری است.

دکتر علیرضا سپهر
دکتر علیرضا سپهر، استاد پاتولوژی در دانشگاه هاروارد در این مورد به رادیو فردا می‌گوید: «مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است اما در حال حاضر هنوز هم جامعه علمی به این نتیجه نرسیده است که واقعاً این امواج در دراز مدت سرطان‌زا هستند یا خیر.»

آقای سپهر ادامه می‌دهد: «این اتفاق که مثلاً چند نفر به طور تصادفی دچار سردرد مزمن ، ضعف یا بی‌حالی می‌شوند و حالا به طور تصادفی حوالی‌شان یک آنتن رادیویی قرار دارد، دلیل بر این نمی‌شود که این آنتن‌های مغناطیسی باعث ایجاد سردرد و بی‌حالی شده است».

به گفته آقای سپهر، «اثبات رابطه علی و معلولی بین این امواج و بیماری‌ها خیلی مشکل است. این اتفاقات (و عوارض) که صحبتش را می‌کنیم مال کسانی است که در اطراف این امواج رادیو مغناطیسی دارند زندگی می‌کنند. خوب اینها به هر حال مثل هر مشکل پزشکی دیگری، اگر دیدند که قبل از آن از سلامت کامل جسمی برخوردار بوده‌اند و حالا به تدریج دچار مشکلاتی شده‌اند، ضایعات پوستی التهابی پیدا کرده‌اند، که این مورد گزارش شده است، بی‌حال یا بی‌حوصله و یا سردرد دارند که این علائم گزارش هم شده است».

آقای سپهر بار دیگر تأکید می‌کند که مشکل است که بتوان رابطه‌ای بین این علائم و پارازیت‌ها اثبات کرد و ادامه می‌دهد: «نگرانی زیادی در این مورد در حال حاضر تا حدودی بی‌مورد است، برای اینکه هنوز اطلاعات کافی در این مورد نداریم. مگر برای کسانی که واقعاً نزدیک و اطراف این آنتن‌های رادیویی خیلی بزرگ و قوی زندگی می‌کنند».

اگر چه مقامات جمهوری اسلامی تا کنون شبکه‌های فارسی زبان رادیویی و تلویزیونی خارج از ایران را مسئول ایجاد ناآرامی‌های پس از انتخابات می‌دانند، اما تقریبا هیچ مقام ایرانی تا کنون تأیید نکرده است که برای مقابله با این برنامه‌ها، شیوه ایجاد اختلال در امواج آنها در پیش گرفته شده است.

اکنون محدود نمایندگان جناح اصلاح‌طلب مجلس هشتم می‌گویند که خواستار پیگیری اعتراض‌ها به امواج پارازیت بر برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی هستند. چه این امواج بر سلامت شهروندان تأثیرگذار باشد و چه نباشد.

مجید نصیرپور، نماینده سراب نیز، ایجاد پارازیت را سانسور در روند چرخش آزاد اطلاعات و آسیب‌رسان به اعتماد عمومی مردم دانسته و نصرالله ترابی، نماینده شهر کرد گفته است که حتی اگر وزیران درباره این امواج اظهار بی‌اطلاعی کنند، شخص آقای احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور ایران باید در این مورد پاسخگو باشد.

قرار است هفته آینده، کمیسیون بهداشت مجلس پس از بررسی گزارش‌های جداگانه وزارت اطلاعات و وزارت بهداشت،‌ درباره جزئیات ارسال پارازیت‌ها، ‌نظر خود را اعلام کند.
XS
SM
MD
LG