لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

آمريكا: توافق اتمى وين در باره ايران گام بسيار مثبتى است


نمایی از نشست نمایندگان ایران با روسیه، فرانسه، آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین
نمایی از نشست نمایندگان ایران با روسیه، فرانسه، آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین
مقام هاى ايالات متحده آمريكا روز چهارشنبه با استقبال از پيش نويس موافقتنامه تبديل اورانيوم به سوخت اتمى براى ايران، آن را «گام بسيار مثبتى» ارزيابى كردند.

بر اساس اين پيش نويس كه بايد به تصويب پايتخت هاى كشورهاى مذاكره كننده برسد ايران ۷۵ درصد اورانيوم توليدى خود در تاسيسات اتمى نطنز را به روسيه ارسال خواهد كرد و در مقابل، اورانيوم با غناى ۲۰ درصد تحويل مى گيرد.

ايان كلى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا، در اين زمينه با «قدردانى عميق» از تلاش هاى محمد البرادعى، مديركل آژانس بين المللى انرژى اتمى، براى دستيابى به اين توافق گفت: «به نظر ما اين پيش نويس كه امروز در وين از سوى ارائه شد گام بسيار مثبتى به شمار مى رود.»

وى افزود: «اين پيش نويس از سوى تيم خارج از مذاكرات قابل پذيرش بود، ولى ما مى خواهيم اين فرصت را داشته باشيم كه آن از سوى طيف وسيعترى از افراد در اينجا بررسى شود.»

آقاى كلى مى گويد: انتظار مى رود دولت آمريكا تا روز جمعه نظر خود را در موافقت با اين پيش نويس اعلام كند.

پيشتر، هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا، نيز از ايران خواسته بود براى اجراى پيش نويس وين سريعا اقدام كند.

همچنين، رابرت گيبس، سخنگوى كاخ سفيد، ابراز اميدوارى كرده است كه موافقت بر سر اين پيش نويس ظرف چند روز آينده مورد پذيرش قرار گيرد تا تنش ها ميان ايران و قدرت هاى جهانى در باره فعاليت هاى هسته اى تهران كاهش يابد.

وى اظهار داشت: «ما در حال بررسى اين موضوع هستيم و اميدواريم كه ظرف دو روز آينده درباره آن توافق شود.»

آقاى گيبس افزود: «به نظر من اين مى تواند گام مهمى براى ايرانى ها باشد تا به جامعه بين المللى نشان دهند كه چه اهدافى دارند.»

محمد البرادعى روز چهارشنبه گفت كه به طرف‌ هاى مذاكره تا روز جمعه مهلت داده شده است تا پيش ‌نويس را به امضاء رهبران كشورهاى خود برسانند و آن را نهايى كنند.

يك مذاكره كننده ارشد فرانسوى در گفت و گوهاى وين گفته است: اين پيش نويس از تهران مى خواهد تا ۱۲۰۰ كيلوگرم از ذخاير اورانيوم خود را تا پايان سال جارى به روسيه و سپس به فرانسه ارسال كند.

بر اساس برآوردهاى آژانس بين المللى انرژى اتمى، ميزان ذخاير اورانيوم با غلظت سه و نيم درصد ايران بالغ بر ۱۵۰۰ كيلو است كه در صورت تاييد نهايى پيش نويس روز چهارشنبه، نزديك به ۷۵ درصد آن به روسيه ارسال خواهد شد.

مذاكرات «سازنده»

مذاكرات وين با حضور نمايندگان ايران، روسيه، آمريكا، فرانسه و آژانس بين المللى انرژى اتمى روز دوشنبه آغاز شد و چهارشنبه به پايان رسيد.

اين گفت وگوها سه هفته پس از مذاكرات نمايندگان ايران و كشورهاى عضو گروه ۵+۱ در ژنو برگزار شد كه در جريان آن ايران موافقت اصولى خود را با پيشنهاد غنى سازى بيشتر اورانيوم خود در خاك روسيه اعلام كرد.

على اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللى اتمى، مذاكرات خود با نمايندگان آمريكا، روسيه و آژانس در وين را «مثبت و سازنده» خواند.

نماينده ايران در مصاحبه با شبكه تلويزيونى «سى ‌ان ‌ان» به گفت و گوهاى سه‌ جانبه بين ايران، آمريكا و آژانس هم اشاره كرد و گفت: «من و نماينده آمريكا در اتاق مديركل با يكديگر ديدارى سه جانبه داشتيم، در مورد سوخت راكتور تهران، بهبود مسايل ايمنى و عمليات راكتور تهران مذاكره كرديم.»

قدرت هاى جهانى خواهان آن هستند كه با كاهش ذخاير اورانيوم ايران از احتمال استفاده آن براى اهداف نظامى و ساخت سلاح هسته اى توسط سوى تهران كاسته شود.

غرب نگران است كه ايران در پوشش فعاليت هاى هسته اى خود به دنبال ساخت سلاح اتمى باشد ولى تهران مى گويد كه برنامه هسته ايش مقاصد صلح آميز دارد.
XS
SM
MD
LG