لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

تصويب به‌کارگيری آدرس‌های غير لاتين در اينترنت


لوگوی موسسه آیکان
لوگوی موسسه آیکان
مؤسسه «آيکان» که امر قانونگذاری در حوزه اينترنت را به عهده دارد، روز جمعه اعلام کرد که استفاده از حروف غيرلاتين برای نوشتن آدرس‌های اينترنتی مانعی ندارد.

به گزارش آسوشيتدپرس، هيئت مديره اين مؤسسه در نشستی سئول، پايتخت کره جنوبی، تصويب کرد که برای نوشتن نام دامنه (domain) سايت‌ها می‌شود از حروف عربی، چينی و ديگر الفبای غيرلاتين استفاده کرد.

اين تصميم را بسياری، مهم‌ترين تغيير در طرز استفاده اينترنت از زمان آغاز آن، يعنی ۴۰ سال پیش می‌دانند.

نام دامنه‌ها که از دهه هشتاد ميلادی به وجود آمد، به ترکیبی از ۲۶ حرف لاتين، مثلاً کام (com) یا نت (net) ختم می‌شدند.

مؤسسه «آيکان» اعلام کرد که از سال آينده نخستين نام‌های دامنه بين‌المللی قابل استفاده است. اين مؤسسه غير انتفاعی که مرکزش در ايالت کاليفرنياست در سال ۱۹۹۸ توسط دولت آمريکا به وجود آمد.

به تازگی روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال نوشته بود که سال آینده «آیکان» شبکه اینترنت را به روی آدرس و وب سایت‌های جدید خواهد گشود و هر مؤسسه‌ای، چه تجاری، چه سیاسی و چه مدنی با پرداخت وجهی معادل ۲۰۰ هزار دلار می‌تواند صفحه ویژه خود را به زبانی غیرانگلیسی در شبکه اینترنت بگشاید.

به این ترتیب از سال آینده صفحاتی با اسم و الفبای چینی، عربی و یا فارسی گشوده خواهند شد.

«آيکان» مسئول ثبت، تنظیم و درج آدرس‌ها و صفحات اینترنتی است. این مؤسسه تاکنون مستقل عمل کرده و در مواردی به وزارت بازرگانی آمریکا گزارشی از عملکرد خود ارائه داده است. ولی در عین حال همواره گروه‌های مشاوری از کشورهای دیگر و یا نهادهای مدافع حقوق بشر و آزادی‌های مدنی با آن همکاری داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG