لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

حزب‌الله لبنان ارتباط با کشتی توقیفی توسط اسرائیل را رد کرد


کانتینرهای حامل سلاح در بندر آشدود اسرائیل
کانتینرهای حامل سلاح در بندر آشدود اسرائیل
حزب‌الله لبنان روز پنج‌شنبه هر گونه ارتباط با محموله سلاح‌هایی را که ارتش اسرائیل روز گذشته خبر تعلق آن به جمهوری اسلامی و توقیف آن در دریای مدیترانه را منتشر ساخت انکار کرد.

مقامات اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کردند که کماندوهای دریایی این کشور یک کشتی حامل «صدها تن سلاح متعلق به جمهوری اسلامی» از جمله راکت را که برای این گروه شیعه در لبنان ارسال شده بود توقیف کرده‌اند.

دو دولت جمهوری اسلامی و سوریه نیز پیشتر ضمن رد اتهامات اسرائیل گفته‌اند که با این کشتی هیچ گونه ارتباطی ندارند.

گروه حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر کرده است می‌گوید: «حزب‌الله هر گونه ارتباط با سلاح‌هایی را که دشمن صهیونیستی ادعا می‌کند در کشتی فرانکوپ توقیف کرده رد و ضمنا دزدی دریایی اسرائیل در آب‌های بین‌المللی را محکوم می‌کند.»

خبرگزاری رویترز از قول ران بن – یهودا، از فرماندهان نیروی دریایی اسرائیل، می‌گوید که این محموله سلاح در کشتی فرانکوپ با پرچم کشور آنتیگوآ «در حداقل ۴۰ کانتینر و پشت کالاهای غیرنظامی پنهان شده بوده» است.

آقای بن – یهودا پس از توقیف این کشتی در آب‌های بین‌المللی در ۱۶۰ کیلومتری خاک اسرائیل اعلام کرد که «این سلاح‌ها از جمله راکت و نارنجک و مهمات از ایران برای حزب‌الله ارسال شده است» و قرار بوده که از طریق سوریه به دست این گروه شیعه برسد.

شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ قطع‌نامه‌ای را به تصویب رساند که به نبرد خونین میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل پایان داد.

شورای امنیت در این قطع‌نامه خواستار خلع سلاح تمام گروه‌های شبه‌نظامی در لبنان و همین طور منع صادرات سلاح برای این گروه‌ها شده بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه بر همین اساس این محموله را «سندی دیگر» دانست مبنی بر این که «ایران هم‌چنان به تامین اسلحه سازمان‌های تروریستی برای حمله به شهرها و روستاهای اسرائیل ادامه می‌دهد».
XS
SM
MD
LG