لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

موسوی: نمی‌شود از مردم خواست با همه فسادها پشت حاکمیت بایستند


میرحسین موسوی، معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری خردادماه در ایران
میرحسین موسوی، معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری خردادماه در ایران
میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران، با بیان این که مردم از نظام انتظار دارند مشکلات‌شان را حل کند، می‌گوید که جوانمردانه نیست به مردم بگوییم علی‌رغم همه بدی‌ها و ضعف‌ها و فسادها پشت حاکمیت بایستند.

آقای موسوی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی جماران تصریح کرده است که نظام در جاهایی که نمی‌تواند کاری بکند، از تکنولوژی هسته‌ای گرفته تا سیاست‌های اقتصادی و کارآمدی، باید مردم را قانع سازد.

به گفته آقای موسوی، عدم کارآمدی به طور قطع به سلب مشروعیت نظام ختم می‌شود و اگر دولت در مسائل مختلف کارآمد نباشد مردم برنمی‌تابند و اعترض می‌کنند.

کرختی جذام‌وار

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر معتقد است که نظام سیاسی ایران دچار «کرختی اساسی جذام‌وار» شده و همچون بیمار جذامی که در حالت کرختی متوجه جدا شدن اجزای بدن خود نیست، متوجه بخش‌هایی از بدنه انقلاب نیست.

آقای موسوی در این زمینه گفته است که «وقتی می‌بینیم افرادی که برای نظام دل می‌سوزانند و چیزی از نظام نمی‌خواهند و حرف‌شان هم بازگشت به قانون اساسی و اصول است، ما راحت آنها را مورد هتاکی قرار می‌دهیم و حتی مثلاً به آقای کروبی حمله فیزیکی می‌کنیم، باید بدانیم که کرختی اساسی پیدا کرده‌ایم».

اشاره آقای موسوی به حمله نیروهای امنیتی به مهدی کروبی و همراهانش در حاشیه مراسم ۱۳ آبان امسال است که منجر به زخمی شدن شماری از همراهان آقای کروبی از جمله دو محافظ وی شد.

این حمله توسط شماری از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله آیت‌الله منتظری، محمد خاتمی و عبدالله نوری در تماس‌ با آقای کروبی به‌شدت محکوم شد.

عدم اجرای قانون، عامل تفرقه

نخست‌وزیر ایران در دوران جنگ هشت ساله با عراق همچنین با اشاره به اختلاف‌های گروه‌های سیاسی در دوران آیت‌الله خمینی گفته است که «مهم این است که هیچ کدام از این اختلاف‌ها منجر به این نشد که در حلقه پیرامونی ایشان افراد متعلق به جناح‌های مختلف حذف بشوند و بودن یک جناح در کنار امام به معنی حذف جناح دیگر نبود».

آقای موسوی همچنین یکی از عوامل تفرقه در کشور را عدم اجرای درست قانون دانسته و گفته است که اجرای متوازن قانون اساسی می‌تواند همه را دور میثاقی ملی جمع کند.

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که شکستن پی‌در‌پی نهادها یا تخریب قوانین به‌خصوص قانون اساسی حلال مشکلات نیست، گفته است که این موضوع خود می‌تواند نوعی آشوب و آشفتگی در کشور ایجاد کند.

آقای موسوی همچنین در بخشی از مصاحبه خود با انتقاد از حضور سپاه در عرصه‌های اقتصادی گفته است که بنده اعتقاد قطعی دارم که واگذاری پیمان‌های چند میلیارد دلاری به سپاه نه به نفع اقتصاد کشور است و نه به نفع سپاه و نه نفع کلیت نظام.

به اعتقاد آقای موسوی، چنین رویکردی «به تنهایی می‌تواند کشور را در معرض خطر قرار دهد».
XS
SM
MD
LG