لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

احسان فتاحیان؛«۱۰ سال زندان» به «اعدام» تبدیل شد


یک جوان دیگر در ایران در آستانه اعدام قرار دارد.

احسان فتاحیان، جوان ۲۷ ساله کرد، که در دادگاه بدوی به اتهام عضویت در «احزاب مسلح اپوزیسیون» به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، توسط دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به اتهام «محاربه» به مرگ محکوم شده است.

بنابر این حکم که به وکیل و خانواده وی ابلاغ شده، احسان فتاحیان قرار است صبح چهارشنبه، بیستم آبان، اعدام شود. در همین ارتباط با عزت الله فتاحیان، پدر وی گفت و گویی انجام داده‌ایم و از او خواسته‌ایم تا درباره اتهام پسرش بیشتر توضیح بدهد.

عزت الله فتاحیان: اتهام او همکاری با گروه کومله است.

  • آقای فتاحيان! قاضی بر اساس چه مدارکی حکم اعدام برای پسر شما صادر کرده است؟

پسرم را در خط مرزی به اتفاق چند تن از دوستان و همفکرانش دستگير کرده‌اند.

  • دادستان برای اينکه ثابت کند او در حزب کومله عضويت داشته، چه مدارکی را ارائه کرده است؟

من اطلاع ندارم دقيقاً دادستان بر چه اساسی اين کار را کرده است.

  • شما تاييد می‌کنيد پسرتان در گروه کومله عضو بوده است؟

من نه تاييد می‌کنم نه تکذيب، چون اصلاً اطلاعی از اين مسئله ندارم و او در غياب من رفته است.

  • آيا در منزل سلاح پيدا کردند؟

خير، در منزل چيزی پيدا نکردند.

  • نظر شما درباره حکمی‌ که برای پسرتان صادر شده چيست؟

حکم اوليه‌ای که برای او صادر شده ۱۰ سال زندان بود، اين حکم به دادگاه تجديد نظر رفت و در آنجا به اعدام تبديل شد.

اعتراض ما اين است که معمولاً در دادگاه تجديد نظر حکم را کم می‌کنند، اما نه تنها حکم پسرم را کم نکردند بلکه حکم زندان به اعدام تبديل شد و اين جای سؤال دارد.

  • آيا در مورد اين تشديد حکم توضيحی داده‌اند؟

نه، هيچ توضيح خاصی نداده اند.

  • برای اين که بتوانيد جلوی اعدام او را بگيريد چه کاری انجام می‌دهيد؟

چند نفر ديگر از وکلا را دعوت کرديم و خودم هم دوشنبه صبح رفتم دفتر آقای لاريجانی در تهران. دفتر ايشان يک نامه سربسته نوشته و مشخص نيست که در نامه حکم را تاييد کرده‌اند يا زمان آن را عقب انداخته‌اند.

  • پاکت نامه سربسته است و از محتوای آن بی‌خبر هستيد؟

بله، اين نامه سربسته است.

  • توضيحی برای شما ندادند که محتوای نامه چيست؟

نخير، هيچ توضيحی ندادند.



در همین مورد با اجلال اقوامی، روزنامه‌نگار کرد (سابقا در رهفته‌نامه توقیف شده پیام مردم کردستان) نیز گفت‌وگویی کرده‌ایم.


اجلال قوامی‌می‌گوید: همانگونه که در نامه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان خطاب به آیت الله سید صادق آملی لاریجانی آمده، تصویب حکم آقای احسان فتاحیان برخلاف ماده ۲۵۷ قانون آئین دادرسی کیفری دادگاه تجدید نظر است. چون طبق همین ماده اشعار می‌دارد که احکامی‌که به دادگاه تجدید نظر می‌روند، اینکه بخواهند حکم را تشدید کنند، تقویت کنند، برخلاف این ماده است. معمولاً طبق عرفی هم که در محاکم قضائی وجود دارد، این است که حکمی‌که می‌رود دادگاه تجدید نظر، یا همان حکم تایید می‌شود، یا در نهایت این حکم تخفیف می‌آورد. ما در این نامه اشاره کردیم و از آیت الله لاریجانی هم خواستیم که آقای فتاحیان به عنوان یک جوان کرد که بیست و هشت سال دارد، و متهم شده‌اند به اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در یکی از احزاب مسلح اپوزیسیون کردی، تجدید نظری صورت بگیرد و بر اساس این تجدید نظر هم دستگاه قضائی نشان بدهد که واقعاً اراده تغییر دارند و اراده‌اشان هم بر محور عدالت است. همچنان امیدوار هستیم که تجدید نظری در حکم آقای فتاحیان صورت بگیرد.

  • در حکم اعدامی‌ که صادر کرده اند، گفته‌اند که ایشان متهم به محاربه است. با چه مدرک و دلیلی ایشان را متهم به محاربه کرده‌اند؟

دادستان عمومی‌ و انقلاب شهرستان کامیاران استناد کرده به تبصره سه ماده ۲۲ قانون اصلاح تشکیل دادگاه عمومی‌انقلاب و همچنین استناد کرده به مواد ۱۸۶، ۱۹۰ و ۱۹۱ قانون مجازات اسلامی‌که خواهان تشدید مجازات حبس در تبعید به مجازات اعدام شده‌اند. استناد کرده اند به این مواد و گفته‌اند که چون ایشان شرکت موثر و عضویت موثر و فعالی در یکی از احزاب اپوزیسیون مسلح داشته و این به معنی حرب با خدا و حرب با نظام اسلامی‌ است، تقاضای اعدام کرده‌اند و دادگاه تجدید نظر هم استنادهای دادستان عمومی‌ و انقلاب شهرستان کامیاران را پذیرفته اند و حکم ایشان را از ده سال به اعدام تبدیل کردند.

  • کمتر از یک روز به تاریخ اعلام شده اجرای این حکم مانده. آیا شما می‌پندارید که وکیل ایشان بتواند توسط مراجع قضائی اقدامی‌کند که حداقل حکم را برای بررسی بیشتر به تاخیر بیاندازند؟

در ارتباطی که ما از سوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان با خانواده آقای فتاحیان داشتیم، روز دوشنبه خانواده‌شان در تهران بودند. به دفتر آقای لاریجانی، ریاست محترم قوه قضائیه رفتند. گویا در تهران نامه‌ای را به خانواده آقای فتاحیان داده‌اند و این نامه باید صبح سه شنبه نوزدهم آبان ماه تحویل مدیرکل دادگستری استان کردستان بدهند. خانواده‌شان خوشبین هستند که احیاناً و احتمالاً ممکن است این نامه مبنی بر توقف اجرای حکم اعدام باشد، که ما هم امیدوار هستیم.

XS
SM
MD
LG