لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

آمريكا: ايران از انجام کامل تعهدات هسته اى خود طفره می رود


ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید:ايران بايد به جهان نشان دهد كه عضوى «مسئوليت پذير» در جامعه جهانى است.
ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید:ايران بايد به جهان نشان دهد كه عضوى «مسئوليت پذير» در جامعه جهانى است.
ساعاتى پس از انتقاد آژانس بين المللى انرژى اتمى از ايران در خصوص تاسيسات غنى سازى اورانيوم «فردو» ، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا گفت: گزارش آژانس نشان مى دهد كه ايران به تعهدات هسته اى خود عمل نكرده است و واشينگتن به فشارهای خود بر تهران در باره اين موضوع ادامه مى دهد.

ايان كلى روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «گزارش اخير آژانس در باره ايران تاكيدى بر آن است كه اين كشور همچنان از انجام كامل تعهدات بين المللى در قبال فعاليت هاى اتمى خود طفره مى رود.»

وى گفت: ايران بايد به جهان نشان دهد كه عضوى «مسئوليت پذير» در جامعه جهانى است.

آقاى كلى افزود: ما با استفاده از رهيافت دو گانه، به فشار خود بر ايران ادامه مى دهيم تا به تعهدات خود عمل كند.

بر اساس رهيافت دو گانه، كشورهاى عضو گروه پنج به علاوه يك – آمريكا، روسيه، فرانسه، بريتانيا و چين همراه با آلمان – همزمان با ارائه مشوق هاى اقتصادى به ايران، زمينه هاى تحريم اين كشور را نيز بررسى مى كنند.

محمد البرادعى، مدير كل آژانس، در گزارش تازه خود پيرامون دومين تاسيسات غنى سازى اورانيوم ايران در نزديكى شهر قم، اين پرسش را مطرح كرده است كه احتمالا مراكز اتمى مخفى ديگرى در اين كشور وجود داشته باشد.

بر اساس گزارش روز دوشنبه آژانس بين المللى انرژى اتمی، «ايران سه هفته پيش براى نخستين بار به بازرسان آژانس اجازه داد تا دسترسى كاملى به تاسيسات اتمى قم داشته باشند ولى بايد پاسخ هاى كامل و قابل اعتمادى به پرسش هاى مطرح شده ارائه كند تا بتوان اهداف صلح آميز اين مركز اتمى را راستى آزمايى كرد.»

اين گزارش مى افزايد: آژانس (به ايران) اعلام كرده است كه نحوه اطلاع رسانى اين كشور در باره تاسيسات جديد، از اعتماد به اينكه تهران تاسيسات ديگر اتمى در حال احداث ندارد كاسته و در مقابل، پرسش هاى بيشترى در خصوص وجود مراكز هسته اى ديگر در دست ساخت مطرح مى كند.

در همين حال، على اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، گزارش آقاى برادعى را «عادی و تكرارى» دانست و از اعضاى آژانس خواست كه «به اين مسير تكرارى و خسته ‌كننده خاتمه دهند.»

آقاى سلطانيه به خبرگزارى «فارس» گفته است: «گزارش مدير كل آژانس، همانند گزارش‌ هاى قبلى وى است و تنها مورد جديدى كه دارد مربوط به بازرسى از سايت دوم غنى سازى به نام فردو است.»

وى در عين حال تاكيد كرد كه «جمهورى اسلامى ايران بدون وقفه به احقاق حق خود در استفاده صلح آميز از انرژى هسته ‌اى از جمله غنى سازى ادامه مى‌ دهد اما در عين حال به همكارى خود با آژانس نيز ادامه خواهد داد.»

تاسيسات غنى سازى اورانيوم در فردو، در ۲۰ كيلومترى شمال شهر قم دارد و به گفته آژانس، اين مركز اتمى كه از هفت سال پيش در ساخت است، در سال ۲۰۱۱ فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.

گزارش محمد البرادعى مى گويد: ايران به آژانس گفته است كه كار ساخت مركز اتمى قم را در سال ۲۰۰۷ آغاز كرده است در حالى كه شواهد آژانس نشان مى دهد ساخت اين تاسيسات در سال ۲۰۰۲ آغاز شده و در سال ۲۰۰۴ كار در آن متوقف شده است ولى در سال ۲۰۰۶ ساخت و ساز در آن بار ديگر از سر گرفته شده است.

كشورهاى غربى ايران را متهم مى كنند كه در باره فعاليت هاى هسته اى خود پنهانكارى كرده و حاضر نيست تمام زواياى برنامه اتمى خود را براى آژانس بين المللى انرژى اتمى روشن سازد.

شوراى امنيت سازمان ملل نيز در سه قطعنامه تحريمى از تهران خواسته تا غنى سازى اورانيوم را به حال تعليق در آورد ولى ايران از اين كار سر باز زده است.
XS
SM
MD
LG