لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

پرستو فروهر: مراسم سالگرد قتل فروهرها برگزار خواهد شد


پرستو فروهر دختر داریوش فروهر
پرستو فروهر دختر داریوش فروهر
دختر داريوش وپروانه فروهر اعلام كرد، مراسم سالگرد قتل پدر و مادرش عليرغم اعلام ممنوعيت آن از سوى مقام‌هاى امنيتى جمهورى اسلامى ایران در منزل فروهرها برگزار خواهد شد.

پرستو فروهر دختر داريوش و پروانه فروهر روز شنبه به راديو فردا گفت، در روز يكشنبه اول آذر ماه و در سالگرد قتل پدر و مادرش در سال ۱۳۷۷ طبق روال هر سال مراسم سالگرد آنها را در منزل برگزار خواهد كرد.

داريوش فروهر، رهبر حزب ملت ايران و همسرش پروانه اسكندرى، در اول آذرماه سال ۱۳۷۷ و در دوره رياست جمهورى محمد خاتمى، در منزلشان بر اثر ضربات چاقو كشته شدند.

چندى بعد از اين رويداد و كشته شدن چند تن از نويسندگان و روشنفكران كه به «قتل‌هاى زنجيره‌اى» مشهور شده است، مقام‌هاى امنيتى جمهورى اسلامى ایران «عناصر خودسر و كج‌انديش» در وزارت اطلاعات را مسئول اين قتل‌ها اعلام كردند.

هر چند در سال‌هاى گذشته مقام‌هاى امنيتى از برگزارى مراسم سالگرد قتل داريوش و پروانه فروهر جلوگيرى كرده بودند، با اين حال پرستو وآرش فروهر، فرزندان فروهرها در آستانه سالگرد قتل پدر و مادرشان با انتشار اطلاعيه‌‌اى اعلام كرده بودند، مراسم سالگرد آنها را در منزلشان واقع در خيابان هدايت برگزار خواهند كرد.

در اين اطلاعيه همچنين آمده است: «روز يكشنبه اول آذرماه در يازدهمين سالگرد بزرگداشت عزيزانمان، داريوش و پروانه فروهر، ما را تنها نگذاريد».

خانم پرستو فروهر با اشاره به اعلام ممنوعيت برگزارى اين مراسم از سوى مراجع امنيتى در ايران تاكيد كرد، تحت هر شرايطى مراسم امسال را مانند سال‌هاى پيش برگزار خواهد كرد.

وى با بيان اين كه «كسى براى گرفتن مراسم در خانه نيازى به گرفتن مجوز ندارد» افزود: « شيوه‌اى كه در طول چند سال گذشته بوده اين است كه اين مراسم را ممنوع اعلام كردند و اين موضوع را به صورت رسمى به من ابلاغ كردند».

پرستو فروهر همچنين اعلام كرد، مقام‌هاى جمهورى اسلامى ایران حتى به روزنامه‌هاى كه در قبال دريافت پول آگهى‌ چاپ می کنند، اجازه نداده‌اند، آگهى مراسم آنها را چاپ كنند و روزنامه‌‌ها براى چاپ اين آگهى خواستار دريافت مجوز وزارت اطلاعات شده‌اند.

به گفته خانم فروهر هر چند مقام‌هاى امنيتى به وى اطلاع داده‌اند كه طبق روال هر سال كوچه و خيابان منتهى به منزل فروهرها را مسدود خواهند كرد، با اين حال كسانى كه به گفته وى نسبت به اين «جنايت فجيع» احساس مسئوليت می کنند، ياد داريوش و پروانه فروهر را گرامى خواهند داشت.
XS
SM
MD
LG