لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

حماس در آستانه تصمیم‌گیری برای مبادله نهایی اسیران با اسرائیل


خالد مشعل از رهبران حماس در سفر خرداد ماه امسال به قاهره
خالد مشعل از رهبران حماس در سفر خرداد ماه امسال به قاهره
رهبران ارشد سازمان اسلام‌گرای حماس دوشنبه در قاهره گرد آمده‌اند تا درباره سرنوشت یک معامله بزرگ با اسرائیل، که منجر به آزادی صدها زندانی امنیتی فلسطینی در برابر گیلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی اسیر در دست حماس شود، تصمیم‌گیری کنند.

هیئتی از مقامات حماس که مقیم غزه هستند، همراه با هیئتی دیگر از سران حماس که در سوریه زندگی می‌کنند، برای «تصمیم‌گیری نهایی» وارد مصر شده‌اند.

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، روز یکشنبه در قاهره، در نشست خبری مشترک با همتای مصری گفته بود که «پیشرفت خوبی در زمینه احتمال بازگرداندن شالیط به دست آمده اما تا عملی شدن معامله، هرچه کمتر سخن به زبان آید، مفیدتراست».

برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه نیز هفته گذشته در سفر به اسرائیل تأیید کرد که «احتمال معامله میان اسرائیل و حماس که موجب آزادی گیلعاد شالیط شود، تقویت شده»، و اضافه کرد که دولت آلمان نقش میانجی را در این امر برعهده دارد.

همزمان گزارش‌ها حاکی از آن است که گیدو وستروله، وزیر خارجه جدید آلمان، دوشنبه وارد اسرائیل شده است و ناظران در اسرائیل سفر وی را از دلایل «جدی‌تر شدن احتمال معامله میان حماس و اسرائیل» تلقی می‌کنند.

خانواده گیلعاد شالیط، افزون بر تابعیت اسرائیل، شهروند فرانسه نیز هستند، و به همین منظور رئیس جمهور فرانسه در تلاش‌ها برای آزادی شالیط ایفای نقش کرده است.

خانواده شالیط دوشنبه به دفتر نخست‌وزیری اسرائیل دعوت شدند اما گفتند که «تا در آغوش کشیدن گیلعاد هیچ خبری را باور نمی‌کنند، چرا که بارها در گذشته نیز به آنها امید واهی داده شده بود».

در همین حال صدها اسرائیلی روز دوشنبه به تظاهرات در برابر دفتر نخست‌وزیری شدت بخشیده‌اند تا آقای نتانیاهو را وادار کنند که با خواسته‌های حماس موافقت کند و موجب آزادی شالیط شود.

در دیگر سو گزارش‌های حاکی است که خانواده‌های زندانیان امنیتی فلسطینی نیز در غزه و کرانه باختری برای بازگشت اعضای زندانی خود برنامه استقبال تدارک می‌بینند. رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که ممکن است بیش از ۴۵۰ زندانی امنیتی همراه با شمار دیگری از زندانیان کم اهمیت آزاد شوند.

گزارش‌های رسانه‌های عربی انجام این مبادله را در عید قربان محتمل می‌دانند. جشن‌های یک هفته‌ای اعراب برای عید قربان از جمعه آغاز می‌شود.

گیلعاد شالیط ژوئن ۲۰۰۶، در حمله چریکی نیروهای حماس علیه یک مقرارتش اسرائیل درون خاک اسرائیل ربوده شد.

حماس دو ماه پیش حاضر شد فیلمی کوتاه از این سرباز را که نشانگر آن بود که وی پس حمله اسرائیل به غزه همچنان زنده است، به خانواده او تحویل دهد. اسرائیل در برابر این فیلم، شماری از زندانیان زن امنیتی فلسطینی را آزاد کرد.

گزارش شبکه‌های تلویزیونی فاکس نیوز و العربیه در شبانه روز اخیر حاکی است که اسرائیل فهرست جدیدی از زندانیان امنیتی مورد نظر حماس را پذیرفته است.

در فهرست پیشین، اسرائیل با آزادی هفتاد نفر که آنها را «جنایتکاران سنگین» دانسته بود، مخالفت کرده بود.

با وجود این، در فهرست جدید نیز نام ده‌ها نفر از زندانیان فلسطینی که در اقدامات مسلحانه اسرائیلی‌ها را به قتل رسانده‌اند، وجود دارد.
XS
SM
MD
LG