لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

انتقاد خاتمی از عملی شدن «خشونت تئوريزه شده» عليه اصلاح طلبان


محمد خاتمی ، رییس جمهوری سابق ایران
محمد خاتمی ، رییس جمهوری سابق ایران
محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، با انتقاد از عملی شدن «خشونت تئوريزه شده» عليه اصلاح طلبان، نسبت به پيامد اضافه شدن نارضايتی های اجتماعی به نارضايتی سياسی هشدار داده است.

به گزارش دفتر محمد خاتمی، وی که در در ديدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی صحبت می کرد، گفته است: «امروز متاسفانه می بينيم خشونت تئوريزه شده عملی می شود و عليه بسياری از نيروهايی که علاقمند به انقلاب و امام هستند اعمال می شود.»

به دنبال اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری ايران، بسياری از اصلاح طلبان که سابقه حضور در دولت های گذشته و نهادهای دولتی داشتند بازداشت و محاکمه شدند.

بهزاد نبوی، وزير در کابينه آیت الله خامنه ای و نايب ريیس مجلس ششم، عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، محسن امين زاده، معاون وزير امور خارجه دولت خاتمی، محسن ميردامادی، دبيرکل جبهه مشارکت و نماينده مجلس ششم از جمله شخصيت های اصلاح طلبی هستند که بيش از پنج ماه است در بازداشت به سر می برند.

محمد خاتمی در ادامه گفته است: «خشونت می گويد يک روش و سليقه و شيوه خاص عين اسلام و انقلاب است و هر کس خارج از اين شيوه فکر کند، حق ندارد زندگی کند و حق ندارد در حاکميت حضور داشته باشد يا حتی آزادانه بتواند حرفش را بزند.»

وی افزود: «بدتر اينکه تلاش می شود اين رفتارها و سياست ها توجيه شود و کسانی وانمود (و عمل) می کنند که هر چه خلاف اين روش باشد ضد انقلاب است و هرکس با اين سليقه مخالف باشد برانداز است و با او برخورد می شود.»

آقای خاتمی همچنين با اشاره به «دستگيری‌ها، برخوردها، محدود کردن‌ ها» و با بيان اين که «آيا دلسوزان انقلاب آزادند که حرف های شان را در دانشگاه ها و در مجامع ديگر بزنند؛يا برای شان هزينه دارد؟» گفته است: «تنها صحبت تهمت زدن نيست، بلکه ايجاد هزينه کردن برای کسانی است که دل‌شان برای انقلاب و مردم می سوزد.»

جمع شدن نارضايتی ها


محمد خاتمی در ادامه با انتقاد از وضعيت فعلی اقتصادی تاکيد کرد که کشور از برنامه « سند چشم انداز بيست ساله» عقب افتاده است.

رييس جمهور سابق ايران بدون نام بردن از دولت محمود احمدی نژاد تاکيد کرد مقايسه وضعيت فعلی با دوران دولت وی، نشان می دهد وضع «خوب» نيست.

آقای خاتمی گفت: «متاسفانه مقايسه آن‌ چه در گذشته بوده با آن‌چه امروز هست، نشان می‌دهد که وضع ما خوب نيست. همين مسئله را می توان به همه عرصه ها؛ صنعت، کشاورزی، روابط خارجی، مديريت های مختلف تعميم داد.»

وی افزود: «نگرانی بنده اين است که در آينده نه چندان دور در کنار اين نارضايتی های سياسی که در قشرهای خاصی از جامعه بيشتر بروز و ظهور دارد نارضايتی های اجتماعی هم اضافه شود، به خصوص وقتی وعده های داده شده، عمل نشده يا بر خلاف آن عمل شده است.»

محمد خاتمی همچنين با تاکيد بر اين‌که « سپاه و بسيج از متن انقلاب برآمده است» يادآور شد: «سپاه پاسدارانی که آن همه افتخارات در کنار ارتش ما آفريد بسيجی که با دست های تهی خودش توانست در مقابل نيروهای عظيم بايستد و نگذارد عزت مملکت از بين برود؛ حرمتش اين است که در کنار مردم باشد نه در روياروی آنان.»

به گفته مقامات سپاه پاسداران، نيروهای بسيج نقش اساسی در پايان دادن به اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری ايران داشته اند.

به گفته مخالفان در جريان اين اعتراضات ۷۲ نفر کشته شده اند. مقام های قضايی ايران نیز از بازداشت چهار هزار نفر در اين حوادث خبر داده بودند.
XS
SM
MD
LG