لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

آیت‌الله جوادی آملی از امامت جمعه قم کناره‌گیری کرد


آیت‌الله جوادی آملی (راست) در کنار میرحسین موسوی
آیت‌الله جوادی آملی (راست) در کنار میرحسین موسوی
در حالی که روز جمعه آیت‌الله جوادی آملی از امامت جمعه قم اعلام کناره‌گیری کرد، آیت‌الله امامی کاشانی در نماز جمعه تهران از «تخریب آیت‌الله رفسنجانی» انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، امام جمعه موقت قم، در خطبه‌‌های نماز جمعه این هفته این شهر با اعلام این خبر افزود: «بنده از ادامه حضور در نماز جمعه معذورم و چنان چه اگر در این سال‌ها نتوانستم به وظایف خود در نماز جمعه به خوبی عمل کنم از همه عذرخواهی می‌کنم.»

وی با بیان این که مردم «صدها مشکل» دارند اظهار داشت: «بايد اين را امام جمعه بيان کند و اگر بيان کرد و مشکل مردم رفع شد، نشانه اين است که خوب بيان کرده، اما اگر مشکل مردم رفع نشد، امام جمعه نتوانسته است مطلب را خوب بيان کند.»

آیت‌الله جوادی آملی همچنین افزود: «اگر در اقامه نماز جمعه بنده اين مشکل نيز بوده است از همگان عذرخواهي مي‌کنم.»

این استاد اصول‌گرای حوزه علمیه قم همچنین گفته است اگر امام جمعه نتواند به مسئولیت‌های خود عمل کنند «نزد خداوند مسئول خواهد بود».

در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران نیز آیت‌الله جوادی آملی در چند نوبت از حضور در نماز جمعه قم خودداری کرده بود که این موضوع از سوی برخی محافل به عنوان اعتراض وی به شرایط پیش آمده پس از انتخابات تفسیر شد.

آیت‌الله جوادی آملی از جمله روحانیون بلندپایه محافظه‌کار در ایران به شمار می‌رود که از تبریک آن چه پیروزی دوباره محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری خوانده‌ می‌شود خودداری کرده است.

در اواسط شهریورماه و هم زمان با ماه رمضان مقام‌های مسئول در شهر مذهبی قم از برگزاری مراسم شب احیا طبق روال هر سال در آرامگاه حضرت معصومه توسط آیت‌الله جوادی آملی و نیز آیت‌الله استادی، امینی و ناطق نوری جلوگیری کرده و به جای آنها افراد دیگری را برای برگزاری این مراسم مذهبی معرفی کرده بودند.

از سوی دیگر در تیرماه سال جاری آیت‌الله استادی، یکی دیگر از امامان جمعه قم، اعلام کرده بود که تا پایان ماه محرم نماز جمعه این شهر را اقامه نخواهد کرد.

پیشتر نیز اخباری درباره کناره‌گیری وی از امامت جمعه قم منتشر شده بود.

انتقاد امام جمعه تهران از «تخریب هاشمی رفسنجانی»

در این میان آیت‌الله امامی کاشانی که به عنوان خطیب نماز جمعه این هفته تهران در دانشگاه تهران سخن می‌گفت با اشاره به سخنان تازه رهبر جمهوری اسلامی که خواستار پایان «بدبینی» به مسئولان جمهوری اسلامی شده بود اظهار داشت: «کسی که روسای قوا و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را بشناسد زبانش را حفظ می‌کند و هر شعاری نمی‌دهد.»

وی همچنین از بسیجیان و طلاب خواست که «در شعارها و حرکت‌های خود از به کار بردن تعبیرهای نادرست اجتناب کنند و کسی را بی‌خود فاسق ندانند و از عدالت خارج نکنند».

به دنبال تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از معترضان به نتایج انتخابات، حملات گسترده‌ای از سوی شخصیت‌ها و رسانه‌های حامی دولت علیه رئیس مجلس خبرگان رهبری صورت گرفته است.

امامی کاشانی همچنین از رویدادهای پس از انتخابات با عنوان «زد و خوردها و آبروریزی‌ها» نام برد و اظهار داشت که نظام جمهوری اسلامی از این مساله دچار «خسارات و صدمات» بسیاری شده است.

سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات آرام معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران و به‌ویژه اعمال خشونت علیه زنان و بازداشت‌شدگان و حتی گزارش‌های تجاوز جنسی به آنها بازتاب بسیار گسترده‌ای در سطح جهان داشته است.
XS
SM
MD
LG