لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

بهزاد نبوى: حکم بازداشت فعالان سیاسى پیش از انتخابات صادر شده بود


بهزاد نبوی (راست) روز شنبه در منزل خود پذیرای شماری از شخصیت های سیاسی از جمله عبدالله نوری بود.
بهزاد نبوی (راست) روز شنبه در منزل خود پذیرای شماری از شخصیت های سیاسی از جمله عبدالله نوری بود.
بهزاد نبوى عضو برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامى در دیدار شمارى از فعالان سیاسى و مطبوعاتى با وى اعلام کرد، حکم بازداشت وى و شمار دیگرى از فعالان سیاسى پیش از برگزارى انتخابات ریاست جمهورى به دستور «یک نهاد امنیتى» صادر شده بود.

به نوشته سایت‌های خبرى نزدیک به اصلاح‌طلبان، بهزاد نبوى از اعضاى برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامى روز شنبه در دیدار شمارى از فعالان سیاسى و مطبوعاتى با اشاره به بازداشت گسترده فعالان سیاسى و مطبوعاتى پس از آغاز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران اظهار داشت:« ۱۹ خرداد یعنى چند روز قبل از انتخابات ۲۲ خرداد و به دستور یک نهاد امنیتى احکام دستگیرى را صادر کرده بودند و مثلاً حضور بیست دقیقه‌اى من در راهپیمایى ۲۵خرداد جرم من بود».

وى همچنین با اشاره به مرخصى ده روزه‌اش در قبال وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانى اظهار داشت:« اگر هتل هفت ستاره هم مى‌رفتم اینفدر پول خرج نمى‌شد، آقایان شب قبل آزادى از من خواستند تا امضا دهم که فعالیت‌هاى سیاسى و مصاحبه‌هاى خود را تا دادگاه تجدیدنظر کنار بگذارم و با احزاب و گروه‌ها تماس نگیرم، من هم نپذیرفتم، وقتى معامله جوش نخورد ۱۰ روز مرخصى دادند».

آقاى بهزاد نبوى که بلافاصله پس از انتخابات ریاست جمهورى خرداد ماه بازداشت شده بود، از سوى دادگاه انقلاب به پنج سال حبس تعزیرى به اتهام «اقدام علیه امنیت ملى» و نیز یک‌ سال حبس تعزیرى به اتهام «فعالیت تبلیغى علیه نظام» محکوم شده است.

مقام‌هاى جمهورى اسلامى با آزادى این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب در ازاى پرداخت وثیقه تا زمان برگزارى دادگاه تجدید نظر موافقت نکرده و به وى که از بیمارى قلبى رنج مى‌برد، تنها۱۰ روز مرخصى داده‌اند.

این در حالى است که چند تن دیگر از فعالان سیاسی بازداشت‌شده در رویدادهای پس از انتخابات مانند محمدعلى ابطحى و محمد عطریان‌فر پیشتر با سپردن وثیقه تا زمان برگزارى دادگاه تجدید نظر آزاد شده‌اند.

بهزاد نبوى که به دلیل پیشینه مبارزاتش با حکومت شاهنشاهى در میان دوستان خود با عنوان «چریک پیر» شناخته مى‌شود، در باره حضور پنج ماهه‌اش در زندان‌هاى جمهورى اسلامى نیز گفت: « من بگویم در زندان کجا بودم؟ در زندان رژیم ستمشاهى بودم؟ چه بگویم؟ آن آقایان شده‌اند مدافع نظام، انقلاب و امام و من و امثال من شده‌ایم ضد نظام»؟

وى همچنین با اشاره به موضوع «نگهدارى اسناد محرمانه در منزل» به عنوان یکى از موارد اتهامى‌اش اظهار داشت: « مثلا گزارشى را که یکى از مدیران تاسیسات دریایى در دوران مسولیتم درباره پیشرفت کار به من داده بود، اسناد محرمانه مى دانند، خب من باید آن را چه کار مى کردم؟ باید گزارشى که آن شخص داده بود به شخص من، به چه سازمان یا نهادى تحویل مى‌دادم؟ یا برگه خبرى را که خودم کنار آن نوشته بودم محرمانه و به تعدادى از دوستان براى مطالعه داده بودم، مى گویند اسناد محرمانه؛ گفتم این محرمانه نیست، من خودم کنارش نوشته‌ام محرمانه، براى اینکه به هرکسى ندهند».

روز شنبه و همزمان با عید قربان شمارى از چهره‌هاى سیاسى اصلاح‌طلب مانند عبدالله نورى، بیژن زنگنه، خسرو تهرانى، حبیب‌الله پیمان، مرضیه مرتاضى لنگرودى، حجه‌الاسلام مقدم، مرتضى مبلغ و نیز مادر سهراب اعرابى، از قربانیان رویدادهاى پس از انتخابات در ایران با حضور در منزل بهزاد نبوى با وى دیدار کردند.

علاوه بر این شخصیت‌های همچنین سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران و اعضای نهضت آزادی ایران نیز در دیدارهای جداگانه‌ای با حضور در منزل آقای نبوی با این فعالی سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگو کردند.

همچنین در روزهای گذشته میرحسین موسوی، نامزد اصلاح‌طلب معترض به نتایج انتخابات نیز به همراه همسرش با حضور در بیمارستان محل مداوای آقای نبوی با وی دیدار و گفت‌وگو داشته است.

به دنبال اعلام خبر موافقت مقام‌هاى مسئول با مرخصى ده روزه بهزاد نبوى سایت نوروز نوشته بود، وى به دلیل « فشارهاى عصبى وارده» همچنان در بیمارستان باقى مى‌ماند و روز یکشنبه تحت عمل جراحى قلب قرار مى‌گیرد.

بهزاد نبوى در دوران بازداشت خود نیز به دلیل بیمارى تحت نظر ماموران امنیتى چند بار در بیمارستان بسترى شده و مورد جراحى نیز قرار گرفته بود.
XS
SM
MD
LG