لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

آیت‌الله منتظری: بسیج یعنی بسیج در راه خدا و نه در راه شیطان


آیت الله حسینعلی منتظری
آیت الله حسینعلی منتظری
آیت‌الله منتظری از مراجع تقلید شیعیان با انتقاد شدید از به کارگیری خشونت علیه تظاهرکنندگان معترض به نتایج انتخابات از سوی نیروهای بسیج، آن را «خلاف شرع و قانون» دانست و اظهار داشت، فلسفه تشکیل بسیج، «بسیج در راه خدا» بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله منتظری، این مرجع تقلید شیعیان که روز شنبه به مناسبت عید قربان در جمع شماری از طرفداران خود سخن می‌گفت، با اشاره به آموزه‌های دین اسلام مبنی بر « گناه بودن چماق‌ کشیدن روی مردم» و نیز با یادآوری رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری و اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان در ایران اظهار داشت: «ضاربان علاوه بر این که خلاف شرع انجام داده‌اند باید دیه هم بپردازند».

این مرجع تقلید بزرگ شیعیان که پس از اعتراض به نقض حقوق بشر و اعدام زندانیان در جمهوری اسلامی از قائم مقامی آیت‌الله خمینی برکنار شد، با بیان اینکه بر اساس احکام اسلام «تمام کسانی که به دست مأموران کتک خورده‌اند حتی اگر‏ ‏خراشی به بدن آنها وارد شده باشد» مشمول دیه خواهند بود، افزود: «زدن مردم به چه مجوزی؟ آیا هر‏ ‏کس مرا قبول ندارد باید کتک بخورد»؟

انتشار تصاویر مربوط به سرکوب خشونت آمیز تظاهرات آرام مردم ایران در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران و به ویژه اعمال خشونت مأموران امنیتی و نیروهای بسیج علیه زنان بازتاب گسترده‌ای در سراسر جهان داشته است.

آیت‌الله منتظری همچنین با اشاره به سخنان حضرت علی، امام اول شیعیان، که گفته است:«من ذاتاً فوق خطا نیستم،‏ ‏مگر این که خدا مرا کفایت کند، شما خود را از گفتار حق و مشورت عادلانه باز ندارید»، خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفت: «حتی حضرت علی با این عظمت خود را ذاتاً فوق خطا نمی‌داند.‏ ‏چرا مردم را کتک می‎زنید چون حرفتان را قبول ندارند»؟

آیت‌الله منتظری در بخش دیگری از سخنان خود، همچنین درباره مشارکت نیروهای بسیج در سرکوب تظاهرات آرام معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران به «فلسفه تشکیل بسیج» اشاره کرده و افزود: «بسیج یعنی بسیج در راه خدا نه بسیج در راه شیطان».

در جریان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، نیروی بسیج نقش عمده‌ای در سرکوب معترضان ایفا کرد.

شرکت بسیج در برخورد سازمان‌یافته نیروهای دولتی با معترضان به نتایج انتخابات در سطحی بود که چندی پیش فرمانده کل سپاه پاسداران، سرلشکر پاسدار جعفری اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی از بسیج و سپاه به دلیل نقش برجسته آنها در سرکوب تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران تشکر کرده است.

اکنون آیت‌الله منتظری با اشاره تلویحی به «تقدیر رهبر ایران از بسیجیان» به خاطر نقش آنها در سرکوب معترضان اظهار داشت: «برخی‌ها مردم را کتک‏ ‏زده‌اند، برای اینکه به آنها یک احسنت بگویند».

این مرجع تقلید برجسته شیعیان خطاب به این گروه از افراد گفت: «آیا این بدبختی نیست که انسان برای دنیای دیگران به‏ ‏جهنم برود؟»

حضور نیروهای بسیجی در سرکوب اعتراض‌ها به نتایج انتخابات اخیر مورد انتقاد شدید سازمان‌های مدافع حقوق بشر و شخصیت‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته است و در یکی از تازه‌ترین واکنش‌ها میرحسین موسوی در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز تأسیس بسیج، از این نیروی نظامی خواسته است که خود را در برابر مردم قرار ندهد و تصریح کرده است که «جیره خوار دولت بودن» و سرکوب مردم با فلسفه وجودی بسیج در تعارض است.
XS
SM
MD
LG