لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

لاريجانی :روابط با کشورهايی که عليه ايران رأی داده اند بررسی می شود


علی لاريجانی، رييس مجلس، روز پنجشنبه در ساری گفته است: کميسيون امنيت ملی مجلس روابط بين ايران و کشورهايی که در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی عليه ايران رأی داده اند را بررسی می کند.

شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه، ۲۷ نوامبر، قطعنامه پيشنهادی محکوميت جمهوری اسلامی به خاطر فعاليت مخفيانه در ساخت تاسيسات غنی سازی اورانيوم در «فردو» را با اکثريت آرا تصويب کرد و از تهران خواست تا ساخت و ساز در اين طرح را بی درنگ متوقف کند.

۲۵ کشور به اين قطعنامه رای مثبت دادند از جمله چين و روسيه، دو عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد، که تاکنون مانع تشديد تحريم ها عليه ايران می شدند.

علی لاريجانی که در ساری صحبت می کرد همچنين گفته است: ايران در موضوع انرژی هسته ای با شورای حکام، همکاری مناسبی داشته است اما رای اخير موجب شده تا کميسيون امنيت ملی مجلس به صورت دقيق به بررسی اين رای بپردازد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه شنبه گفته بود: ايران برای کوبا، مالزی و ونزوئلا که رأی منفی به قطعنامه شورای حکام داده اند، نامه های تقدير و تشکر ارسال خواهد کرد.

رامین مهمانپرست همچنین اگفته بود: منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، برای کشورهايی که به قطعنامه شورای حکام علیه تهران رای مثبت داده اند نامه هايی ارسال خواهد کرد که در آن گلايه های جدی جمهوری اسلامی ايران را بیان خواهد کرد.

هر چند آقای لاريجانی به طور مشخص به نام کشوری هايی که به قطعنامه عليه ايران رای مثبت داده اند اشاره نکرده است، اما طی روزهای اخير مقامات ايران از رويکرد روسيه در اين مسئله انتقاد کرده اند.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهور اسلامی ايران، سه شنبه شب در يک گفت و گوی مفصل تلويزيونی با انتقاد از عملکرد روسيه در قبال پرونده هسته ای تهران، رای مسکو به قطعنامه آژانس بين المللی انرژی اتمی را «اشتباه» خواند.

محمود احمدی نژاد گفته بود: «روسيه اشتباه کرد. روسيه تحليل درستی از شرايط امروز دنيا ندارد، شايد بر اساس اطلاعاتی که درست نيست به آن طرف رفت.»

اين در حالی است که ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، در پاسخ به پرسشی درباره تشدید تحريم ها عليه ايران گفت: «ما اطلاعاتی نداريم از اينکه ايران در حال کار بر روی ساخت سلاح هسته ای است.»

در همين زمينه، رابرت گيبس ، سخنگوی کاخ سفيد روز پنجشنبه اعلام کرد که زمان برای ايران به منظور جلوگيری از اعمال تحريم های تازه عليه اين کشور در حال سپری شدن است و تهران فقط تا پايان سال جاری ميلادی فرصت دارد تا به درخواست های بين المللی پاسخ دهد.

پيشتر ايران با پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره ارسال اورانيوم با غنای ۳.۵ درصدی ايران به روسيه و مبادله آن با سوخت اتمی ۲۰ درصدی مخالفت کرده و گفته بود که خود به غنی سازی بيشتر اورانيوم اقدام خواهد کرد.

علی لاريجانی همچنين روز يکشنبه در واکنش به قطعنامه شورای حکام با هشدار در مورد احتمال کاهش همکاری ايران با آژانس، گفته بود: قطعنامه اخير شورای حکام نشان داد که در مقابل پيشنهادهای فرصت‌طلبانه بايد با هوشياری بيشتر گام برداشت.

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب سه قطعنامه تحريمی عليه ايران از اين کشور خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند.

ايران با ناديده گرفتن اين در خواست برنامه غنی سازی اورانيوم را توسعه داده است.
XS
SM
MD
LG