لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

مادر کیان تاج‌بخش: او اصلا در جریان انتخابات شرکت نداشت


کیان تاج‌بخش
کیان تاج‌بخش
مادر کیان تاج‌بخش، پژوهشگر ایرانی آمریکایی، که پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت و اخیرا به پانزده سال زندان محکوم شد می‌گوید: امیدوار است دادگاه تجدیدنظر، فرزند او را تبرئه کند تا وی بتواند به آغوش خانواده بازگردد.

کیان تاجبخش که به اتهام «براندازی نرم» به زندان محکوم شده است بیش از پنج ماه است که در زندان انفرادی به‌سر می‌برد. آمریکا، اتحادیه اروپا و نیز سازمان‌های مدافع حقوق بشر از بازداشت محاکمه کیان تاجبخش ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی او شده‌اند.

مادر کیان تاج‌بخش، خانم فریده گرامی تاج‌بخش در باره آخرین وضعیت او با رادیو فردا گفت‌وگو کرده است. خانم گرامی که حدود دو ماه است از نیویورک به ایران بازگشته نخست از آخرین ملاقات خود با فرزند زندانی‌اش کیان تاج‌بخش می‌گوید: روز پنجشنبه در زندان اوين به ديدن پسرم رفتيم، به اتفاق همسرش و نوه‌ام 'هستی' که دو سال و دو ماهه است.



حال آقای کيان تاجبخش چطور است؟

او سه هفته بعد از انتخابات بازداشت شد و اکنون پنج ماه است که درسلول انفرادی اوين به سر می‌برد. پنج ماه در انفرادی بودن بسيار مشکل است، ولی او از نظر روحی قوی است چون به بی‌گناه‌اش اطمينان دارد. او هيچ کار خلافی انجام نداده و پرونده‌اش شفاف است و مطمئن است که بالاخره وضعيتش روشن می‌شود، ولی از نظر جسمی لاغر شده و وزن کم کرده است.

من به عنوان مادر که به او نگاه می‌کنم می‌بينم که خيلی شکسته شده و احساس می‌کنم تحت فشار است. البته خودش برای اين که به ما دلداری بدهد هميشه می‌گويد حالم خوب است، ورزش می‌کنم و نگران نباشيد. اما من واقعاً نگران او هستم چون هر آدم سالمی را هم پنج ماه در انفرادی نگه‌ دارند معلوم نيست به چه روزی می‌افتد.

دادگاه برای آقای تاجبخش حکم سنگين ۱۵ سال زندان به اتهامات امنيتی از جمله جاسوسی صادر کرده است. نظر شما در مورد اين حکم چيست؟

وقتی من به ايران آمدم تولد نوه‌ام بود، يعنی تنها فرزند کيان تاجبخش. ما همه به طور جدی فکر می‌کرديم که برای تولد اين بچه، کيان آزاد خواهد شد، ولی نه تنها آزاد نشد بلکه هفته بعد از آن حکم ۱۵ سال زندان برای او صادر شد.

هم ما و هم خود کيان متحير و مبهوت هستيم و اصلاً نمی‌فهميم به چه دليلی چنين حکمی صادر شده است. او يک محقق است و اصلاً در جريان انتخابات شرکت نداشت و از طرف وزارت اطلاعات تحت نظر بود.

من از نيويورک تلفن می‌زدم و می‌گفتم در شلوغی‌ها شرکت نکنيد و او به من می‌گفت مادر مطمئن باشيد که وضع ما درست است و هيچ مشکلی وجود ندارد، پرونده من شفاف است و تحت نظر هستم. تمام مقامات می‌دانستند که کيان اصلاً از خانه بيرون نرفته است. وقتی اين حکم را برايش صادر کردند همه ما متحير مانديم، زمانی که کيان را خواستند و حکمش را ابلاغ کردند اصلاً حالت ديوانگی به او دست داده بود و چنين چيزی را باور نمی‌کرد.

من صد در صد مطمئن هستم که پسرم بی‌گناه است و کيان هم به بی گناهی خود اطمينان دارد و هيچ کاری نکرده است. قرار بود اول سپتامبر آن‌ها به نيويورک بيايند و کيان در دانشگاه کلمبيا مشغول کار شود ( او از دانشگاه کلمبيا فارغ‌التحصيل شده)، او کارمند دانشگاه کلمبيا بود و بايد می‌آمد کارش را آغاز می‌کرد، ولی متأسفانه اکنون اين مسايل پيش آمده است.

شما اشاره کرديد که آقای کيان تاج‌بخش در جريان انتخابات هيچ نقشی نداشته است. فکر می‌کنيد علت صدور چنين حکمی برای او چيست و چرا اين قدر تحت فشار قرار می‌گيرد؟

به نظر من اين يک تصميم سياسی است چون پسرم آمريکايی- ايرانی است. اکنون پرونده پسرم در مرحله تجديد نظر است و من اميدورام دادگاه تجديد نظر متوجه شود اتهامات وارده به او بی‌اساس بوده و کيان را تبرئه کند.

بايد اضافه کنم که نوه‌ام به شدت برای پدرش بی قراری می‌کند و اين مسئله فشار زيادی به ما وارد می‌کند.
XS
SM
MD
LG