لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

روزنامه «اندیشه نو» توقیف شد، خبرگزارى ایلنا تذکر گرفت


در حالی که هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى روز دوشنبه یکى دیگر از روزنامه‌هاى اصلاح‌طلب در ایران را توقیف کرد، همزمان وزارت ارشاد به یک خبرگزارى نزدیک به اصلاح‌طلبان اخطار داد.

به گزارش خبرگزارى‌هاى داخلى ایران، هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه روز دوشنبه خود روزنامه « اندیشه نو» را توقیف کرده است.

هیات نظارت بر مطبوعات که از زمان روى کار آمدن محمود احمدى‌نژاد شمار زیادى از روزنامه‌هاى اصلاح‌طلب در ایران را توقیف کرده است، علت توقیف روزنامه «اندیشه نو» را «تخلف از مفاد ماده ۶ قانون مطبوعات» اعلام کرده است.

این در حالى است که در ماده شش قانون مطبوعات جمهورى اسلامى تصریح شده است که «نشریات جز در مورد اخلال به مبانى و احکام اسلام و حقوق عمومى و خصوصى آزادند».

در این ماده همچنین دوازده مورد از «موارد اخلال به مبانى و احکام اسلام» ذکر شده است که از آن جمله مى‌توان به «نشر مطالب الحادى و مخالف موازین اسلامى و ترویج مطالبى که به اساس جمهورى اسلامى لطمه وارد کند، تحریص و تشویق افراد و گروه‌ها به ارتکاب اعمالى علیه امنیت، حیثیت و منافع جمهورى اسلامى ایران و اهانت به مقام معظم رهبرى و مراجع مسلم تقلید» اشاره کرد.

حدود دو هفته پیش نیز هیات نظارت بر مطبوعات با استناد به ماده شش قانون مطبوعات راى به توقیف روزنامه اصلاح‌طلب «حیات‌نو» متعلق به هادى خامنه‌اى، برادر رهبر جمهورى اسلامى، داده بود.

هیات نظارت بر مطبوعات همچنین اعلام کرده است که «پرونده تخلفات» روزنامه «اندیشه نو» را با استناد به «تبصره ماده ۱۲ قانون مطبوعات» به مراجع قضایى ارسال کرده است.

به موجب تبصره ماده ۱۲ قانون مطبوعات، هیئت نظارت بر مطبوعات مى‌تواند «در مورد تخلفات موضوع ماده شش قانون مطبوعات نشریه را توقیف و ظرف مدت یک هفته پرونده را جهت رسیدگى به دادگاه ارسال کند».

هیات نظارت بر مطبوعات همچنین در توجیه دلیل توقیف «اندیشه نو» اعلام کرده است که این روزنامه «با زیر سوال بردن سیاست‌هاى کلى نظام در حمایت از انسجام و اقتدار امت اسلامى و مستضعفین جهان و نیز تلاش مستمر براى تعمیق اختلافات در بین مردم پس از انتخابات دهم ریاست جمهورى ــ حتى پس از اعلام مواضع صریح مقامات و مراجع قانونى ــ از چارچوب رسالت مطبوعاتى خود خارج و از پای‌بندى به قوانین مطبوعات عدول کرده است».

روزنامه «اندیشه نو» که در دوران انتخابات ریاست جمهورى به عنوان ارگان ستاد انتخاباتى میرحسین موسوى فعالیت مى‌کرد وابسته به «حزب اسلامى کار»، از گروه‌هاى اصلاح‌طلب در ایران، بود.

توقیف روزنامه «اندیشه نو» تنها چند روز پس از تذکر معاونت مطبوعاتى وزارت ارشاد به این روزنامه و سه روزنامه اصلاح‌طلب دیگر به دلیل «سانسور کامل» خبر تظاهرات روز جمعه حامیان دولت صورت گرفته است.

از سوى دیگر پایگاه خبرى «پارلمان نیوز» روز دوشنبه اعلام کرد که معاونت مطبوعاتى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به خبرگزارى کار ایران، ایلنا، به دلیل «انتشار و پوشش اخبار مربوط به جنبش سبز» تذکر داده است.

در این گزارش آمده است که «پیگیرى چند پرونده با موضوع آسیب‌شناسى جنبش سبز و همچنین توجه این خبرگزارى به اخبار مربوط به این جنبش موجب نارضایتى وزارت ارشاد شده است».

خبرگزارى ایلنا، که به خانه کارگر نزدیک است، تنها خبرگزارى فعال در ایران است که با وجود تمام فشارهاى وارده به رسانه‌هاى مستقل در ایران همچنان رویکرد اصلاح‌طلبانه خود را حفظ کرده است.

به‌ویژه پس از گسترش اعتراض‌هاى مردمى نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهورى خردادماه، دولت جمهورى اسلامى فعالیت رسانه‌هاى مستقل و اصلاح‌طلب در کشور را به‌شدت محدود کرده است.
XS
SM
MD
LG