لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

۱۷۰ روز زندان بدون مداوا و دادگاه


عیسی سحرخیز نزدیک به ۱۷۰ روز است که در زندان به سر می‌برد.
عیسی سحرخیز نزدیک به ۱۷۰ روز است که در زندان به سر می‌برد.
با گذشت بیش از شش ماه از آغاز اعتراضات گسترده به نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری در ایران، همچنان ده‌ها نفر از چهره‌های سیاسی، مدنی، فرهنگی و مطبوعاتی در بازداشت به سر می‌برند. یکی از چهره‌های سرشناسی که در پی انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شد و همچنان پس از ماه‌ها بدون اتهام‌های ملموس و مشخص، و با وجود اعتراض فعالان حقوق بشر، در زندان به سر می‌برد فعال سیاسی اصلاح‌طلب و روزنامه‌نگار، عیسی سحرخیز، است.

در روزهای اخیر، مطبوعات ایران خبرهایی را مبنی بر برگزاری دادگاه آقای سحرخیز طی روزهای آینده منتشر کرده‌اند؛ اما فرزند او مهدی سحرخیز که هم اکنون در آمریکا به سر می‌برد در گفت‌وگو با نیوشا بقراطی از رادیوفردا از چنین امری اظهار بی‌خبری می‌کند.

سحرخیر: تا آنجایی که من خبر دارم پرونده خاصی برای ایشان تشکیل نداده‌اند. یک سری تهمت‌هایی به ایشان زده‌اند، مثل «توهین به رهبری و تلاش برای براندازی نظام و شرکت در راه‌پیمایی و تشکیل راه‌پیمایی». وضعیت پدر من هم که از اول معلوم بود. ایشان حرفش را زده و عقیده‌اش را گفته است و هیچ اقدامی به جز اظهار عقیده نکرده و طبق قانون اساسی اظهار نظر هم آزاد است.

رادیوفردا: یعنی خبری در حال حاضر از این که جلسه دادگاه ایشان بخواهد به‌زودی برگزار شود ندارید؟

روز ۱۶ آذرماه برای ایشان تاریخ دادگاه مشخص کرده بودند که بعد هم آن را لغو کردند. ایشان را برده‌اند جایی و به عنوان دادگاه از ایشان خواسته‌اند که یک سری دفاعیه از خودشان بنویسند. ایشان هم نوشته‌اند و بعد هم دفاعیه را تحویل داده‌اند. بعد از آن خبر آن‌چنانی و دقیقی نداریم.

آیا وکیل‌شان پرونده ایشان را پیگیری می‌کند؟

بله. خانم ستوده وکیل ایشان است که پیگیرند.

خانم ستوده هم خبر جدیدی از آقای عیسی سحرخیز ندارند؟

نه . به جز چیزهایی که من گفتم چیز خاص دیگری وجود ندارد.

در ابتدای بازداشت آقای سحرخیز، خبرهایی مبنی بر این شنیده شد که ایشان در هنگام دستگیری مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند که البته این خبر بعدها توسط خود شما در گفت‌وگو با رادیوفردا تایید شد. می‌خواستم بپرسم از وضعیت سلامتی ایشان در زندان خبر دارید؟ با توجه به این که خانم ستوده در همان روزهای اول دستگیری آقای سحرخیز، گفته بودند که ایشان از ناحیه سینه مضروب شده‌اند؟

بله. در هنگام بازداشت دنده‌های ایشان شکسته بود. الان هم که حول و حوش ۱۷۰ روز است که در زندان و در بازداشت موقت به سر می‌برند. همین بازداشت موقت خودش امر مسخره‌ای است. ایشان زمانی که بازداشت شدند مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند. هشت نفر ایشان را زده بودند و دنده‌های ایشان را شکسته بودند.

یعنی با وجود دنده‌های شکسته، آقای سحرخیز تحت مداوا قرار نگرفتند و در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند؟

بله. در آن زمان فقط تحت مداوای دکتر زندان بودند. و ما هم که خودمان نمی‌دانستیم کجاست. حتی دکتر گفته بود که ایشان به مداوا نیاز دارند اما همچنان ایشان را (به مراکز درمانی) نبرده بودند.

شما به این نکته اشاره کردید که نمی‌دانستید کجا هستند؟ آیا هنوز هم مشخص نیست که بازداشتگاه ایشان کجاست؟

روزهای اول بعد از دستگیری ما هیچ خبری از ایشان نداشتیم و محل نگهداری‌شان مشخص نبود.

الان مشخص است؟

بله. در اوین نگهداری می‌شوند.

آیا خانواده شما موفق به ملاقات با پدرتان طی روزها یا هفته‌های اخیر شده‌اند؟

بله. هفته‌ای یک بار یا دو هفته‌ای یک بار با ایشان ملاقات می‌کنند. بعضی مواقع هم خودشان از زندان تماس می‌گیرند که قاعدتا من نمی‌توانم با ایشان صحبت کنم چون نمی‌توانند با خارج از ایران تماس بگیرند.

خانواده شما که با ایشان ملاقات دارند وضعیت‌شان را در زندان چطور ارزیابی می‌کنند؟

روحیه ایشان خیلی خوب است. کتاب می‌خوانند. هفته‌ای یک بار قرآن را ختم می‌کنند. روحیه خوبی دارند و منتظر هستند که ببیند کارشان به کجا می‌رسد. پدر من کار خاصی انجام نداده است، این کینه‌توزی آقای محسنی اژه‌ای و شخص آقای خامنه‌ای است که پدرم را در زندان نگه داشته است.

وقتی دادستان کشور در جایگاهی بیاید و شخصی را گاز بگیرد و بعد پرونده این داستان را مفتوح کند و کسی که گاز گرفته شده الان در زندان باشد، دیگر وضعیت دادگاه‌های کشور مشخص است.

اشاره شما به درگیری آقای عیسی سحرخیز با آقای محسنی اژه‌ای است که در دوران اصلاحات اتفاق افتاد؟

اولا درگیری آقای اژه‌ای با پدر من بوده است و پدر من هیچ کاری انجام نداده، ایشان نشسته بوده که آقای محسنی اژه‌ای ابتدا قندان به سمت‌شان پرت می‌کنند و بعد هم ایشان را گاز می‌گیرند. همه اینها مکتوب است و پرونده آن هم به دادگاه رفته است. آن زمان پدر من مدیرکل مطبوعات داخلی ایران بودند.

با این حساب مشخص است که فعلا خبر جدیدی از احتمال برگزاری جلسه جدید دادگاه آقای سحرخیز وجود ندارد؟

خیر. طبق آخرین تماسی که من شب یلدا با خانواده‌ام گرفتم هیچ خبری در این مورد داده نشده است.
XS
SM
MD
LG