لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

برنامه ريزى دولتی براى انجام راهپيمايى عليه اعتراض هاى مخالفان در روز عاشورا


شوراى هماهنگى تبليغات اسلامى در اطلاعيه خود گفته است كه قصد دارد تا راهپيمايى هايى را نيز در روزهاى سه شنبه و چهارشنبه در شهرهاى ايران برگزار كند.
شوراى هماهنگى تبليغات اسلامى در اطلاعيه خود گفته است كه قصد دارد تا راهپيمايى هايى را نيز در روزهاى سه شنبه و چهارشنبه در شهرهاى ايران برگزار كند.
شوراى هماهنگى تبليغات اسلامى روز دوشنبه اعلام كرد، «تجمع بزرگ عاشوراييان» را براى محكومت آنچه كه «حرمت شكنى عاشوراى حسينى در تهران» خواند برگزار مى كند و همزمان مجمع روحانيون مبارز سركوب هاى روز يكشنبه را «جنايات» توصيف كرده است.

در بيانيه اين شورا كه تجمع ها و راهپيمايى هاى دولتى را در ايران سازماندهى مى كند گفته شده كه «تجمع بزرگ عاشوراييان در محكوميت حرمت شكنى فتنه گران روز چهارشنبه ساعت ۱۵ درتهران برگزار خواهد شد و اين تجمع در تهران در ميدان انقلاب خواهد بود.»

يك روز پس از اعتراض هاى خشونت بار روز عاشورا در تهران و برخى از شهرهاى ايران، سازمان ها، احزاب و رسانه هاى دولتى به صورت هماهنگ آنچه را كه «حرمت شكنى مقدسات» در روز يكشنبه خواندند محكوم كردند.

هواداران حكومت جمهورى اسلامى ايران مى گويند كه مخالفان نتيجه انتخابات دهم رياست جمهورى در روز عاشورا اقدام به «پاره كردن قرآن» و همچنين «با كف و سوت، به طور سازمان يافته و هماهنگ، گستاخى را با شعار عليه باورها و ارزش هاى اسلامى و مقدسات مذهبى بيشتر كرده اند.»

خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، روز دوشنبه در گزارشى نوشت: «اسناد توهين بقاياى فرقه موسوى به قرآن كريم كه در اغتشاشات روز عاشورا صورت گرفته موجود است و طى روزهاى آينده منتشر خواهد شد.»

پيشتر نيز راديو و تلويزيون دولتى ايران با پخش تصوير پاره شده آيت الله خمينى، رهبر پيشين ايران، اين اقدام را به تظاهرات دانشجويان و معترضان در روز ۱۶ آذر منتسب كرد و در ادامه آن، چندين تظاهرات دولتى با حضور صدها نفر در برخى از شهرهاى ايران برگزار شد.

شوراى هماهنگى تبليغات اسلامى در اطلاعيه خود گفته است كه قصد دارد تا راهپيمايى هايى را نيز در روزهاى سه شنبه و چهارشنبه در شهرهاى ايران برگزار كند.

در روز عاشورا، هزاران معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهورى بار ديگر به خيابان هاى مركزى شهر تهران ريخته و با نيروهاى گارد ويژه و لباس شخصى ها به شدت درگير شدند.

بر اساس گزارش نيروى انتظامى جمهورى اسلامى ايران، در اين درگيرى ها حداقل هشت نفر در تهران كشته شده اند. با اين حال، فرماندهان نيروى ياد شده از پذيرش مسئوليت تيراندازى به سوى تظاهر كنندگان سر باز زده اند.

واكنش شديد اصلاح طلبان به كشته شدن مخالفان

در همين حال، مجمع روحانيون مبارز، مهمترين تشكل اصلاح طلبان، در بيانيه اى گفته است: «در روز عاشورا حوادث تلخى پيش آمد كه منجر به كشته و زخمى شدن عده اى از هموطنان در تهران و بعضى از شهرها گرديد و يكى از كشته شدگان خواهر زاده نخست وزير محبوب حضرت امام جناب آقاى مهندس موسوى بود.»

اين تشكل سياسى با محكوم كردن سركوب هاى روز عاشورا به عنوان «رفتارهاى ضد اسلامى و ضد قانونى»، افزوده است: «ما نيز مانند ميليون ها مسلمان ايرانى اين جنايات را ناباوارانه مى بينيم و نمى دانيم چرا مسؤولان نظام جمهورى اسلامى اجازه مى دهند كه اين چنين به امام و انقلاب و مردم اهانت شود.»

همچنين سازمان دانش آموختگان ايران اسلامى (ادوار دفتر تحكيم وحدت) با انتقاد شديد از نظام جمهورى اسلامى ایران به دليل سركوب مخالفان در روز عاشورا پرسيده است: «اين چه حكومت دينى است كه دروغ و ريا سكه رايج آن است و جان انسان در آن همچون برگ خزان كالايى بى ارزش است؟ اين چه حكومت دينى است كه مراجع عظام تقليد در حيات و ممات از گزند آن در امان نيستند و خانه‌هايشان نيز جولانگاه انتقام ‌جويى كينه ‌ورزان حكومت است؟»

اين تشكل اصلاح طلب، بازداشت فعالان سياسى در روز دوشنبه را «نشانه ‌اى آشكار از درماندگى و سراسيمگى ناشى از ارتكاب جنايتى هولناك در روز عاشورا» توصيف كرده و گفته است: «عاشوراى ۱۳۸۸ رنگ خون گرفت و در تاريخ ماند و نويد داد كه خون هاى به ناحق ريخته دامن ‌گير استبداد خواهند شد.»

آيت الله سيد محمد على دستغيب، روحانى بلندپايه اصلاح طلب در شيراز، نيز در بيانيه اى از «علماء راستين و فقهاء» در تمام شهرهاى ايران خواسته است تا «قفل سكوت» خود را در قبال حوادث روز عاشورا بشكنند «و امر به معروف و نهى از منكر كنند؛ و از حاكميت بخواهند كه به قانون اساسى عمل نمايد»، تا به گفته وى « شايد اين انقلاب كه ثمره خون هزاران شهيد و ايثار هزاران جانباز است از دست متحجّران آزاد گردد.»
XS
SM
MD
LG