لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

وزير امور خارجه ايتاليا: نبايد همه پل ها را در ارتباط با ايران خراب کنيم


فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا،
فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا،
فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا، گفته است که اتحاديه اروپا می بايست ايران را برای رعايت حقوق بشر تحت فشار بگذارد، اما در عين حال اين اتحاديه نبايد تمام پل ها را در روابط خود با تهران تخريب کند.

آقای فراتينی در گفت وگويی با روزنامه کوریــره دلاسرا که روز شنبه منتشرشد، تصريح کرده است: وقتی که يک رژيم به مردم خود شليک می کند، به پايين ترين سطح نزول می کند.

وزير امور خارجه ايتاليا می گويد که کشورش از اتحاديه اروپا خواسته است در مساله حقوق بشر در ايران به طور «فعالانه» درگير باشد.

وی با اين حال تاکيد کرده است که رهبر اتحاديه اروپا می بايست به ايران پيام بدهد چرا که با آنچه که در ايران می گذرد، آزادی های اوليه به خطر افتاده اند.

به دنبال اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری ايران، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد راهپيمايی های معترضان بود که به وسيله نيروهای بسيجی و پليس سرکوب شد. در همين زمينه، به گفته مقامات انتظامی ايران هفته گذشته در جريان حوادث روز عاشورا در تهران دست کم هشت نفر کشته شدند.

اين در حالی است که مقامات قضايی می گويند: در جريان حوادث روز عاشورا پانصد نفر در تهران و ۲۰۰ نفر در اصفهان بازداشت شده اند.

در همین زمینه، فرانکو فراتينی، هفته گذشته در گفت وگو با روزنامه «افارايتاليانی» گفت که وی «از همه پايتخت‌های اروپايی» خواسته است تا «سفيران ايران» را به دليل سرکوب اعتراض‌های روز يک‌شنبه «احضار» کنند.

نقش ایران

با اين حال، وزير امور خارجه ايتاليا در مصاحبه خود با روزنامه کوریــره دلاسرا بر نقش مهم ايران در ثبات افغانستان و همچنين مذاکرات صلح فلسطينی ها و اسرائيل تاکيد کرده است.

فرانکو فراتينی در اين زمينه گفته است: ما نبايد همه پل ها خود با ايران را خراب کنيم، چرا که ايران يک کشور مهم در بحران افغانستان و بحران خاورميانه محسوب می شود.

آقای فراتينی همچنين تصريح کرده است رابطه ايران با حماس در غزه، حزب الله در لبنان و دولت سوريه باعث شده است که اين کشور نقش تعيين کننده ای در منطقه داشته باشد.

وزير امور خارجه ايتاليا تاکيد کرده است که ايران تهديدی برای اسرائيل و برخی کشورهای عربی است و احتمال دست يابی اين کشور به سلاح هسته ای وجود دارد

فرانکو فراتينی در زمينه برنامه هسته ای ايران تصريح کرده است : ايران حق دارد تا انرژی هسته ای داشته باشد، ولی نه سلاح هسته ای.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی هسته ای در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح هسته ای است.

در همين زمينه، ضرب الاجل باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، به جمهوری اسلامی ايران برای همکاری با جامعه جهانی بر سر برنامه اتمی اش روز پنجشنبه پايان يافت و انتظار می رود با رد اين ضرب الاجل از سوی تهران، تلاش ها برای تحريم های شديدتر عليه ايران از سر گرفته شود.

آقای اوباما در تابستان سال جاری اعلام کرده بود که ايران تا روز ۳۱ دسامبر فرصت دارد تا در باره فعاليت های هسته ای خود راستی آزمايی کرده و بسته پيشنهادی کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک برای تعليق فعاليت های هسته ای خود در ازای دريافت مشوق های اقتصادی را بپذيرد.
XS
SM
MD
LG