لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

باراک اوباما از نابسامانی در دستگاههای اطلاعاتی آمریکا انتقاد کرد


باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا، بعدازظهر روز سه شنبه پس از نشست ويژۀ اعضای ارشد دولت و مسئولان سازمان های اطلاعاتی و امنيتی آمريکا در کاخ سفيد تاکید کرد:اطلاعات لازم برای مقابله با حملات تروريستی در سازمان‌های اطلاعاتی آمريکا وجود دارد، اما کار اين سازمان‌ها در مرتبط ساختن داده‌ها نابسامان بوده است.

آقای اوباما با اشاره به تلاش يک تبعه‌ نيجريه برای انفجار هواپيمای مسافربری بر فراز شهر ديترويت و ناکامی دستگاه‌های اطلاعاتی آمريکا در پيشگيری از وقوع اين امر گفت: در گردآوری اطلاعات مشکلی وجود نداشت، مشکل ترکيب و درک اطلاعاتی بود که ما در اختيار داشتيم. اطلاعات وجود داشت و همه‌ تحليل‌گران و کارشناسان به آن دسترسی داشتند. قبول دارم که اطلاعات ماهيتأ کامل و مطلق نيست، اما روشن است که اطلاعات موجود به درستی تحليل نشده بود».

باراک اوباما تصریح کرد:« اين قابل قبول نيست و من چنين چيزی را تحمل نخواهم کرد».

رئيس جمهوری امريکا اضافه کرد که گزارش دستگاه‌های امنيتی آمريکا در مورد کاستی‌های عملياتی آنان در پردازش اطلاعات، در چند روز آينده برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد.

ریيس جمهور آمريکا گفت: « آن چه در روز کريسمس روی داد نشان می دهد که القاعده و متحدان تندرو آن، برای کشتن آمريکائيان از هيچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد و ما مصمم هستيم که نه تنها طرح های آنان را خنثی کنيم، بلکه تمام پايگاه های آنها را يکبار و برای هميشه نابود کنيم.»

باراک اوباما افزود: « هنگامی که يک مظنون به تروريسم، قادر است که در روز کريسمس با مواد منفجره سوار هواپيما شود، اين امر بيانگر ناکامی سيستم با امکان بالقوۀ بروز يک فاجعه است و اين مسئوليت من، به عنوان رئيس جمهوری است تا پاسخ اين ناکامی را دريابم و برای ترميم آن اقدام کنم تا در آينده از بروز چنين حمله هائی جلوگيری شود.»

دولت آمريکا از نخستين ساعت بامداد روز دوشنبه، مقررات بازرسی دقيق تر مسافرانی را که از چهارده کشور، از جمله ایران، راهی آمريکا هستند، شدت بخشيده است.

افزايش تدابير امنيتی و بازرسی فزون تر و دقيق تر از مسافرانی که راهی ايالات متحده می شوند، در واقع بيشتر شامل کسانی می شود که شهروند چهارده کشور هستند؛ چهارده کشوری که متصل به شبکۀ تروريسم بين المللی اند و در زمرۀ اين کشورها، نام جمهوری اسلامی ايران قرار دارد.

تدابير جديد، در پی عملیات نافرجام انفجار در هواپيمای مسافری «نورث وست» در مسير آمستردام – ديترويت، توسط يک جوان بيست وسه سالۀ نيجريه ای، به نام عمر فاروق عبدالمطلب، اتخاذ شده است.

عمر فاروق عبدالمطلب که اکنون در آمريکا در بازداشت بسر می برد، گفته است که از سوی شبکۀ تروريستی القاعده ماموريت انتحاری داشته تا هواپيمای آمريکائی را با تمامی سرنشينان اش منفجر کند.

سازمان امنيت ترابری آمريکا (تی – اس – ای) اعلام کرد تمامی مسافرانی که راهی آمريکا می شوند، شامل بازرسی های متناوب و بيشتر هستند ولی بازرسی های دقيق تر مشمول مسانی خواهد بود که يا شهروند کشورهای موسوم به کشورهای تروريست پرور و يا حامی تروريسم بين المللی هستند و يا مبداء و يا ترانزيت مسافرت شان از اين کشورهاست.

ايران، سودان، سوريه و کوبا پيش از اين تنها چهار کشوری بودند که پیش از این دولت هايشان از سوی وزارت خارجۀ آمريکا، متهم به پشتيبانی از تروريسم شده بود؛ ولی يک مقام ارشد وزارت خارجۀ آمريکا، روز دوشنبه گفت که مقررات جديد علاوه براين چهار کشور، افغانستان، پاکستان، ليبی، سومالی، يمن و نيجريه را هم دربر خواهد گرفت.

در اين ميان روزنامۀ نيويورک تايمز نوشته است که الجزاير، لبنان، عربستان سعودی و عراق نيز در اين فهرست قرار دارند.

مقررات جديد، دشواری های تازه ای را برای مسافران و از جمله مسافران ايرانی به وجود خواهد آورد.
XS
SM
MD
LG