لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

پاسخ چین به گوگل: ما هم قربانی حملات اینترنتی هستیم


چین روز پنج‌شنبه در نخستین واکنش به اتهام هک کردن گوگل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که کاملا با هک کردن مخالف است و خود نیز بارها قربانی حملات اینترنتی بوده است.

کمپانی گوگل روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که این کمپانی به همراه دست‌کم ۲۰ شرکت دیگر در اواسط ماه گذشته میلادی، دسامبر، هدف حمله «بسیار پیچیده»ای از داخل کشور چین قرار گرفته است.

به گفته مسئولان کمپانی گوگل، هدف از این حمله اینترنتی دستیابی به محتوای ای‌میل‌های فعالان حقوق بشری چین مقیم در آمریکا و اروپا و خود چین بوده است.

روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید چین پس از آن به این اتهام پاسخ داده است که دولت آمریکا روز چهارشنبه در این قضیه مداخله کرد و از دولت چین خواست که به اتهام «حمله اینترنتی گسترده» پاسخ دهد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در این زمینه گفت: «گوگل ما را در جریان این اتهامات که به نگرانی‌هایی بسیار جدی دامن می‌زنند گذاشته است. ما از دولت چین انتظار توضیح داریم.»

به دنبال این اظهارات خانم کلینتون، وانگ چن،‌ سخنگوی کابینه چین، بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که چین با هک کردن قاطعانه مخالف است.
او اما در عین حال به کمپانی‌ها گوشزد کرد که لازم است مطابق «تعهدات اجتماعی» خود از قوانین نظارت بر اینترنت پیروی کنند.

روزنامه گاردین به نقل از منبعی از داخل کمپانی گوگل می‌گوید که این شرکت زمانی تصمیم گرفته است دیگر به سانسور در چین تن ندهد که دریافته است چین از تکنولوژی‌های گوگل برای کنترل سیاسی بهره‌برداری می‌کند.

معاون بخش توسعه کمپانی گوگل روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن اشاره به این که حمله‌کنندگان به موتور جستجوی گوگل «به هدف خود دست نیافته‌اند» گفت که این کمپانی دیگر به سانسور وب‌سایت خود در کشور چین تن نمی‌دهد.

دیوید درامند اشاره کرده است که «در نتیجه این حملات» گوگل به این نتیجه رسیده است که دیگر به سانسور وب‌سایت خود در کشور چین تن ندهد و احتمالا «وب‌سایت و دفاتر خود در چین» را ببندد.

به گفته روزنامه گاردین، در کنار گوگل ۲۰ شرکت دیگر از جمله چند شرکت اینترنتی و خدمات تلفن موبایل هم به قصد «کنترل سیاسی یا جاسوسی صنعتی» در چین مورد حمله قرار گرفته‌اند.

کمپانی گوگل زمانی که در سال ۲۰۰۶ پا به کشور چین گذاشت پذیرفت که خود برخی از مسائل و موضوعات را به انتخاب دولت این کشور سانسور کند، اقدامی که آوار انتقادات را بر سر این کمپانی خراب کرد. با این حال گوگل همواره در برابر این انتقادات پاسخ می‌داد که منفعت دسترسی مردم به اطلاعات بیش از اثر منفی خودسانسوری است.

موتور جستجوی گوگل در کشور چین تنها یک سوم بازار جستجوی اینترنتی را در دست دارد و از این جهت از موتور جستجوی چینی «بایدو» بسیار عقب است.
XS
SM
MD
LG