لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

وزیر علوم: افزایش پرونده‌های انضباطی طبیعی است


کامران دانشجو، وزیر علوم دولت دهم
کامران دانشجو، وزیر علوم دولت دهم
در حالی که بسیاری از دانشجویان در شهرهای مختلف ایران، به کمیته‌های انضباطی احضار شده و شماری نیز در زندان به سر می‌برند، وزیر علوم دولت دهم می‌گوید افزایش پرونده‌ها در کمیته‌های انضباطی امری طبیعی است.

کامران دانشجو، وزیر علوم، روز شنبه در حاشیه گردهمایی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها کشور به خبرنگاران گفت که طبق اطلاعات دریافتی از وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور «پنج تا ۱۰» درصد از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات دانشجو بوده‌اند که به گفته وی رقمی «بسیار اندک» است.

وزیر علوم دولت دهم همچنین برخوردهای اخیر با دانشجویان را حداقلی ارزیابی کرده و گفت: «اطلاع داریم که روسا و مسئولان دانشگاه‌های کشور در مورد پرونده‌های کمیته انظباطی که به دانشجویان در جریان حوادث اخیر مربوط می‌شد با نگاه عاطفی و نه نگاه تنبیهی برخورد کرده‌اند و بسیاری از پرونده‌ها را خودشان کنار گذاشته‌اند و پرونده‌های زیادی از تخلفات نیز که به کمیته مرکزی ارسال شده با نگاه عاطفی بوده است.»

کامران دانشجو در بخشی دیگری از سخنان خود تصریح کرد که «افزایش پرونده‌های مطرح شده در کمیته‌های انضباطی دانشجویی را در شرایط حاضر امری طبیعی» است.

با ادامه اعتراض‌ها در ایران، شماری دیگر از دانشجویان به تازگی دستگیر یا مشمول احکام انضباطی شده‌اند. برخوردها با دانشجویان به ويژه پس از ۱۶ آذر و عاشورای امسال شدت و حدت بیشتری یافته است.

به تازگی ۱۸ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد دزفول به دلیل شرکت در تجمعات ۱۳آبان، ۱۶ آذر و ۲۵ آذر با احکام نیم‌سال محرومیت، دو نیم‌سال محرومیت، تبعید به واحدی در منطقه و تبعید به واحدی خارج از منطقه روبه‌رو شد‌ه‌اند.

امید آزادی، حسین رحیمی، جمشید جمشیدی،‌ رضا پریدار،‌ میترا پریدار،‌ غفور فرخیان،‌ حسین ناهیدی،‌ حسین بیاتی،‌ دارا صباحی،حسن بقایی، ‌رضا دیناروند،‌ نگین علیزاده شیرازی، ‌سعیده محقق و ‌محمدرضا جعفری از جمله دانشجویان دانشگاه آزاد دزفول هستند که با احکام محرومیت از تحصیل یا تبعید مواجه شده‌اند.

از سوی دیگر ۱۵ تن از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد که برخی از آنها نیز در بازداشت به سر می‌برند هر یک با حکم دو ترم محرومیت از تحصیل روبه‌رو شده‌اند.

در همین حال هیات موسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت نامشخص علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی ابراز نگرانی کرده است.

در این بیانیه آمده است که این دو دانشجو که پیش از این از تحصیل در دانشگاه زنجان محروم شده بودند، دو هفته پیش هنگام عزیمت به شهر تبریز «مفقود» شده‌اند که برپایه این بیانیه احتمال بازداشت آنها وجود دارد؛ سورنا هاشمی پیش از این در روز یکم آذر بازداشت و در روز ۱۷ آذر آزاد شده بود.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران هم از وضعیت فعالان دانشجویی و مدنی در شهرستان‌ها و به ویژه در شیراز که در آذرماه بازداشت شده‌اند، ابراز نگرانی کرده است.

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در این باره گفته است: «وضعیت بازداشت‌شدگان و ناپدیدشدگان در شهرستان‌ها بسیار وخیم است؛ از یک طرف خانواده‌ها به‌شدت تحت فشارند که اطلاع‌رسانی نکنند و از طرف دیگر مقامات در شهرستان‌ها به هیچ‌ وجه در قبال اعمال خود به خانواده‌ها پاسخگو نیستند.»
XS
SM
MD
LG