لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

حمله نظامى به ایران؛ بحثی که بار دیگر بالا گرفته است


جنگنده اف-۱۶ - عکس تزئینی است
جنگنده اف-۱۶ - عکس تزئینی است
در حالى که اکثر شرکت کنندگان در یک نظر سنجى اینترنتى که توسط هفته‌نامه اکونومیست انجام شده است، با انجام حمله نظامى به ایران مخالفت کرده‌اند، دو تن از کارشناسان شرکت کننده در این بحث از حمله نظامى به عنوان «آخرین راه حل» براى مساله هسته‌اى ایران دفاع کرده‌اند.

هفته‌نامه بریتانیایی اکونومیست در چارچوب سلسه بحث‌هاى هفتگى خود در هفته گذشته با طرح این سوال که «آیا زمان حمله به ایران فرا رسیده است؟»، اقدام به انجام یک نظرسنجى اینترنتى و بحث در این باره میان خوانندگان خود کرده است.

در حاشیه این بحث و نظرسنجى که از یازدهم تا هجدهم ژانویه برگزار شده‌است، چند کارشناس و صاحب نظر در مسایل منطقه‌اى، امنیتى و دفاعى نیز در موافقت یا مخالفت با گزینه حمله نظامى به تاسیسات هسته‌اى ایران اظهار نظر کرده‌اند.

ژنرال چارلز اف‌والد از مشاوران عالى‌رتبه وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا و کارشناس صنایع دفاعى و هوا فضا و جانشین پیشین فرماندهى نیروهاى آمریکا در اروپا از حمله نظامى به تاسیسات هسته‌اى ایران به منظور «بازداشتن جمهورى اسلامى ایران از ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى» دفاع کرده است.

وى در عین حال تصریح کرده‌ است، که ترجیح مى‌دهد، مسئله هسته‌اى ایران «در وهله نخست از طریق دیپلماسى و سپس با استفاده از ابزار تحریم‌ها» حل و فصل شود.

ژنرال والد در توجیح لزوم حمله نظامى به تاسیسات هسته‌اى ایران مى‌نویسد: «ما در بازى عقب افتاده‌ایم و ایرانى‌ها هم نشان داده‌اند که حاضر به مصالحه نیستند و به جاى آن در مقابل قطعنامه‌هاى شوراى امنیت ایستادگى کرده و همسایگان خود را تهدید مى‌کنند».

در مقابل خانم دکتر امیلى لنداو، از کارشناسان برجسته موسسه مطالعات امنیت ملى در ایالات متحده آمریکا و مولف چندین کتاب در زمینه تسلیحات کشتار جمعى در خاورمیانه بر این باور است که از طریق حمله نظامى نمى‌توان مسئله هسته‌اى ایران را حل کرد.

وى از پیگیرى یک «دیپلماسى هوشمندانه» به عنوان چالشى براى سال ۲۰۱۰ میلادى نام برده و خواستار انجام تمام آنچه چیزى شده است که براى از سرگیرى گفت‌وگوها و روند دیپلماسى مورد نیاز است.

به اعتقاد خانم لنداو به کار گیرى نیروى نظامى براى حل مساله هسته‌اى ایران هرچند ممکن است در کوتاه مدت دستاوردهایى به همراه داشته باشد، اما این کار هزینه‌هاى سنگینى در بر داشته و در نهایت نیز به حل مساله منجر نخواهد شد.

وى در پاسخ به ژنرال والد در باره لزوم حمله نظامى به ایران مى‌گوید: « ژنرال والد با این استدلال که وقت تنگ است و دیپلماسى با شکست مواجه شده است، از حمله نظامى حمایت مى‌کند. هر چند وقت به راستى براى حل مساله هسته‌اى ایران تنگ است، اما مشکل اصلى این است که دیپلماسى اصولاً آغاز نشده است».

در مقابل ژنرال والد با اشاره به سخنان دکتر لندا مبنى بر این که ایران مسلح به سلاح‌هاى هسته‌اى تهدید براى صلح در جهان است، یک بار دیگر تاکید مى‌کند، که هر چند گزینه نظامى از نظر وى «راه حل ایده‌ال» نیست، اما هیچ گاه نباید از دستور کار خارج شود.

وى در تشریح یک حمله نظامى احتمالى به ایران مى‌گوید: «چنین حمله‌اى چندین هفته به طول مى‌انجامد و در جریان آن نخست زیرساخت‌هاى نظامى ایران هدف قرار مى‌گیرد، به طورى که توانایى اقدامات متقابل از این کشور سلب شود. سپس تاسیسات هسته‌اى شناخته شده ایران مورد حمله قرار خواهد گرفت».

به گفته این فرمانده ارشد پیشین ارتش آمریکا، سامانه دفاع هوایى و نیز سیستم‌هاى موشکى و ارتباطات، تاسیسات متعلق به سپاه پاسداران و نیز مراکز تولید تسلحات بیولوژیک و شیمیایى ایران از جمله اهداف در حمله احتمالى به ایران خواهد بود.

به خاطر «شانس اندکى که یک حمله برق‌آسا» براى نابود ساختن برنامه اتمى ایران دارد، نباید فرصت تغییرات دمکراتیک در ایران را گرفت، به ویژه با توجه به این که دولت باراک اوباما مى‌گوید، ایران دست‌کم تا ۱۸ ماه دیگر به قابلیت ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى دست نخواهد یافت.

تریتا پارسی
آنتون لاگاردیا، خبرنگار امور دفاعى و امنیتى هفته‌نامه اکونومیست نیز در نوشتارى با جمع‌بندى دیدگاه‌هاى مطرح‌ شده از سوى این دو نفر نوشته است: « هر دو نفر از تحریم‌ها به عنوان گام بعدى یاد مى‌کنند. ژنرال والد بر این عقیده است که یافتن راهى دیپلماتیک براى این بحران مطلوب است، اما در این باره تردید دارد که بتوان به چنین چیزى دست یافت و براى همین از حمله نظامى آمریکا (به تاسیسات هسته‌اى ایران) به عنوان آخرین راه حل دفاع مى‌کند».

اکونومیست مى‌افزاید، در مقابل دکتر لنداو راه حل مساله هسته‌اى ایران را در دیپلماسى، آن هم در نوع سخت آن جست‌وجو مى‌کند، با این حال در صورت شکست تلاش‌هاى دیپلماتیک، او هم بر این عقیده است که «حمله نظامى آمریکا بدتر از آن نیست که به ایران اجازه داده شود جنگ‌افزارهاى هسته‌اى بسازد».

تریتا پارسى، رئیس شوراى ملى ایرانیان آمریکا نیز در بحث اکونومیست در باره این که «آیا زمان حمله نظامى به ایران فرا رسیده است، یا خیر» شرکت کرده است.

وى در نوشتارى در این باره به مخالفت با هر گونه حمله نظامى به ایران پرداخته و حمله نظامى را به زیان جنبش دمکراسى‌خواهى در ایران قلمداد کرده است.

آقاى پارسى با اشاره به مداخله ایالات متحده آمریکا در ایران در دهه پنجاه میلادى و سرنگون کردن دولت دمکراتیک محمد مصدق، نسبت به تکرار اشتباهى مشابه در ایران از سوى آمریکا از طریق حمله نظامى هشدار داده است.

به اعتقاد آقاى پارسى به خاطر شانس اندکى که یک حمله برق آسا براى نابود ساختن برنامه اتمى ایران دارد، نباید فرصت تغییرات دمکراتیک در ایران را گرفت، به ویژه با توجه به این که دولت باراک اوباما مىگوید، ایران دست کم تا ۱۸ ماه دیگر به قابلیت ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى دست نخواهد یافت.

همچنین شاهزاده ترکى الفیصل، سفیر پیشین عربستان سعودى در بریتانیا و ایالات متحده و رئیس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات اسلامى ملک فیصل در ریاض نیز ضمن مخالفت با حمله نظامى به ایران، از «برخورد دوگانه کشورهاى غربى با سایر دارندگان جنگ‌افزارهاى هسته‌اى مانند هند، پاکستان و اسراییل» انتقاد کرده است.

همچنین بیش از هفتاد درصد از خوانندگان نسخه اینترنتى هفته‌نامه اکونومیست با حمله به تاسیسات هسته‌اى ایران مخالفت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG