لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

افزایش شمار پناه‌جویان ایرانى در آلمان پس از انتخابات ریاست جمهورى


به دنبال رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى و سرکوب معترضان به نتایج انتخابات در ایران، بر شمار ایرانیانى که از آلمان تقاضاى پناهندگى مى‌کنند، به شدت افزوده شده است.

بر اساس اعلام اداره مهاجرت و پناهندگان آلمان در سال ۲۰۰۹ میلادى ۱۱۷۰ نفر از شهروندان ایرانى از آلمان تقاضاى پناهندگى کرده‌اند که این میزان در مقایسه با سال پیش از آن حدود ۴۴ درصد رشد را نشان مى‌دهد.

در سال ۲۰۰۸ میلادى تنها ۸۱۵ ایرانى از دولت آلمان تقاضاى پناهندگى کرده بودند.

به گفته سخنگوى اداره مهاجرت و پناهندگان آلمان « نارضایتى روزافزون شهروندان ایرانی تحت تاثیر سرکوب و فشارهاى دولت» باعث افزایش مهاجرت از این کشور شده است.

تنها در ماه دسامبر سال گذشته میلادى ۱۳۵ ایرانى از آلمان تقاضاى پناهندگى کرده‌اند.

در میان کسانى که به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران از آلمان تقاضاى پناهندگى کرده‌اند، چند ورزشکار عضو تیم‌هاى ملى و دختر یکى از معاونان محمود احمدى‌نژاد نیز به چشم مى‌خورند.

علاوه بر کسانى که از راه‌هاى مختلف و گاهى با پذیرش خطرهاى فراوان خود را به آلمان رسانده و از این کشور تقاضاى پناهندگى مى‌کنند، هر ساله شمار زیادى از جوانان ایرانى نیز از طریق دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌هاى آلمان وارد این کشور شده و بیشتر آنها نیز هرگز به ایران باز نمى‌گردند.

بر اساس پیش‌بینى اداره مهاجرت و پناهندگان آلمان، در سال جارى میلادى نیز ایران در کنار افغانستان و عراق بیشترین میزان پناه‌جویان را راهى آلمان خواهد کرد.

افزایش شمار شهروندان ایرانى متقاضى پناهندگى از آلمان در سال گذشته میلادى و پیش‌بینى ادامه این روند در حالى است که در سال‌هاى اخیر و به ویژه به دلیل قوانین بسیار سخت‌گیرانه آلمان براى پذیرش پناه‌جویان از شمار خارجیان متقاضى پناهندگى در این کشور به شدت کاسته شده است.

در حالى که در سال ۱۹۹۵ حدود ۱۲۸ هزار نفر از شهروندان کشورهاى خارجى از آلمان تقاضاى پناهندگى کرده بودند، این میزان در سال ۲۰۰۷ به حدود ۱۹ هزار نفر کاهش یافته بود.

چندى پیش روزنامه آمریکایى وال استریت‌جورنال با استناد به یک گزارش سازمان ملل متحد اعلام کرده بود، پس از انتخابات ریاست جمهورى ایران درخرداد ماه گذشته و سرکوب اعتراض‌هاى مردمى، دست کم ۴۲۰۰ نفر ازشهروندان ایرانى به کشورهاى دیگر پناهنده شده‌اند.

بر اساس این گزارش ایرانیانى که کشور خود را ترک مى‌کنند پس از اقامت یکى دوهفته‌اى در اینجا و آنجا در نهایت از کشورهایى مانند استرالیا، کانادا و سوئد سر در مى‌آورند و بلافاصله تقاضاى پناهندگى خود را به جریان مى‌اندازند.

به نوشته وال استریت جورنال، خروج گسترده شهروندان ایرانى از کشور که در واقع فرار مغزها به شمار مى‌آید، روند رشد و توسعه ایران را براى سال‌ها کند کرده است.
XS
SM
MD
LG