لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

اوباما: رهبران ایران پیامدهای رفتار خود را خواهند دید


باراک اوباما در کنگره آمریکا، چهارشنبه ۲۷ ژانویه
باراک اوباما در کنگره آمریکا، چهارشنبه ۲۷ ژانویه
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا با اشاره به مناقشه‌ هسته‌ای ایران و انزوای هر چه بیشتر جمهوری اسلامی بار دیگر به تهران هشدار داد که در صورت پافشاری بر موضع خود با «پیامدهای روزافزون» آن مواجه خواهد شد.

باراک اوباما در این سخنرانی اظهار داشت که توجه کاخ سفید به موضوع خلع سلاح هسته‌ای، بر توان دیپلماسی آمریکا دربرابر کره شمالی و ایران افزوده است.

در سخنرانی ۶۹ دقیقه‌ای باراک اوباما که بخش عمده آن به مسائل داخلی آمریکا و به‌ویژه مسائل اقتصادی اختصاص داشت، وی به مهم‌ترین چالش‌های سیاست خارجی کاخ سفید نیز اشاره کرد که ایران و کره شمالی نیز از آن جمله بودند.

باراک اوباما خطاب به سناتورها و نمایندگان کنگره گفت: «برای کاهش زرادخانه و سکوهای پرتاب‌مان همزمان با حفظ قدرت بازدارندگی، ایالات متحده و روسیه در حال تکمیل مذاکرات پیمان کنترل تسلیحاتی‌اند که دو دهه تمام دست‌نیافتنی بود.»

باراک اوباما افزود: «در نشست امنیت هسته‌ای ماه آوریل، ما ۴۴ کشور را برای یک هدف روشن گرد هم خواهیم آورد: تامین امنیت همه مواد هسته‌ای آسیب‌پذیر در سراسر جهان در چهار سال، به گونه‌ای که هیچ‌گاه به دست تروریست‌ها نیفتد.»

باراک اوباما سال گذشته در سفر اروپایی خود در شهر پراگ گفته بود که از اهداف عمده وی در دوران ریاست جمهوری‌اش کاهش تسلیحات هسته‌ای است.

با این حال آمریکا و روسیه هنوز نتوانسته‌اند به جایگزینی برای پیمان قدیمی «استارت» که در ماه دسامبر گذشته منقضی شد دست یابند.

روز دوشنبه آینده قرار است گفت‌وگو برای رسیدن به پیمانی تازه درباره کاهش تسلیحات هسته‌ای ادامه یابد.

باراک اوباما در ادامه تاکید کرد که توجه وی به کاهش سلاح‌های هسته‌ای و جلوگیری از گسترش این سلاح‌ها موضع آمریکا را در «مواجهه با آن کشورهایی که بر نقض توافق‌های بین‌المللی برای دستیابی به این گونه سلا‌ح‌ها اصرار می‌ورزند» تقویت کرده است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که توجه به کنترل تسلیحاتی بود که «کره شمالی هم‌اینک با انزوای بیشتر و تحریم‌های سنگین‌تر روبه‌روست، تحریم‌هایی که با شدت و حدت به اجرا درآمده است».

باراک اوباما تصریح کرد: «از این رو است که جامعه جهانی اتحاد بیشتری پیدا کرده است، و جمهوری اسلامی ایران بیشتر منزوی شده است و مادامی که رهبران ایران تعهدات خویش را نادیده بگیرند، تردیدی وجود نخواهد داشت که آنها هم با پیامدهای روزافزون آن روبه‌رو می‌شوند.»

باراک اوباما در بخشی دیگر از سخنرانی خود به همکاری و همیاری ایالات متحده با دیگر ملل جهان پرداخت و گفت: «آمریکا این اقدامات را انجام می‌دهد، چرا که سرنوشت ما با کسانی که در آن سوی ساحل هستند در ارتباط است. ما این اقدامات را انجام می‌دهیم، چرا که درست است. از همین روست که همزمان با دیدار امشب ما، ۱۰ هزار آمریکایی، همراه بسیاری از کشورهای دیگر، مردم هائیتی را برای احیا و بازسازی کشورشان یاری می‌رسانند.»

باراک اوباما افزود: «از این روست ما از دختری که در افغانستان حسرت مدرسه رفتن دارد حمایت می‌کنیم؛ ما از حقوق بشر زنانی که در خیابان‌های ایران تظاهرات می‌کنند پشتیبانی می‌کنیم و حامی آن مرد جوانی هستیم که به خاطر فساد مالی در گینه از کار محروم است. چرا که آمریکا باید همواره طرف آزادی و شرافت انسان را بگیرد.»

در نخستین نطق سالانه باراک اوباما، اقتصاد بر دیگر مباحث سایه افکنده بود. رئیس جمهوری آمریکا به شهروندان ایالات متحده اطمینان داد که اقتصاد آمریکا با اقدامات دولت و کنگره احیا خواهد شد.

باراک اوباما یکی از اهداف عمده خود را ایجاد اشتغال در آمریکا ذکر کرد و بر اصلاح نظام بهداشت و درمان این کشور تاکید ورزید، برنامه‌ای که از سوی جمهوری‌خواهان به‌شدت به چالش کشیده شده است.
XS
SM
MD
LG