لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

کنفرانس لندن درباره افغانستان برگزار شد


شرکت کنندگان در کنفرانس افغانستان در لندن
شرکت کنندگان در کنفرانس افغانستان در لندن
کنفرانس افغانستان با موافقت قدرت‌هاى بزرگ با سپردن تدریجى مسئولیت تامین امنیت این کشور به نیروهاى افغانى پایان یافت، این در حالی است که وزیر امور خارجه بریتانیا شرکت نکردن ایران در این کنفرانس را «غیرقابل توجیه» خوانده است.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، نمایندگان حدود هفتاد کشور جهان شامل کشورهاى همسایه افغانستان روز پنج‌شنبه در لندن گرد هم آمدند تا در باره راه‌هاى تامین ثبات در این کشور با هم رایزنى کنند.

در این میان عدم حضور جمهورى اسلامى ایران به عنوان یکى از کشورهاى همسایه افغانستان با ابراز «تاسف عمیق» و انتقاد بریتانیا روبرو شد.

دیوید میلیبند وزیر امور خارجه بریتانیا با اشاره به دعوت از همتاى ایرانى‌اش براى شرکت در کنفرانس افغانستان گفته است: « به اعتقاد ما این که آنها از شرکت در این کنفرانس خوددارى کرده‌اند، تاسف‌برانگیز و همین طور غیر قابل توجیه است».

وى افزود: « در روابط بین‌الملل بسیار حایز اهمیت است که کشورها دیدگاه‌هاى خود را بیان کنند... ما مایل بودیم که ایران در این کنفرانس شرکت کند و این را هم گفتیم. آنها هم گفته بودند، مى‌خواهند نقشى مثبت و سازنده در افغانستان ایفا کنند».

میلیبند با بیان این که برخى از کشورها تفسیر خاص خود را از عبارات و اعمال دارند، افزوده است: «این کشورها قربانى توطئه دیگران نیستند، بلکه خالق بدبختى‌هاى خود هستند».

پیشتر نیز سخنگوى وزارت امور خارجه بریتانیا با انتقاد از عدم شرکت ایران در کنفرانس افغانستان از آن به منزله «فرصتى از دست رفته براى ایران» یاد کرده بود.

روابط ایران و بریتانیا به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهورى خرداد ماه در ایران روى به تیرگى نهاده است و مقام‌هاى ایرانى در روزهاى گذشته نیز از برنامه خود براى کاهش سطح روابط با بریتانیا خبر داده بودند.

با این حال سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى ایران علت عدم شرکت ایران در کنفرانس افغانستان در لندن را «رویکرد این کنفرانس در جهت افزایش اقدامات نظامى و برخورد دوگانه با جریانات موجود در افغانستان» اعلام کرده بود.

این در حالى است که کشورهاى شرکت کننده در این کنفرانس، شامل قدرت‌هاى بزرگ در جریان مذاکرات روز پنج‌شنبه که هفت ساعت به طول انجامید، با سپردن تدریجى مسئولیت تامین امنیت این کشور به نیروهاى افغان از اواخر سال ۲۰۱۰ و اوایل سال ۲۰۱۱ موافقت کردند.

رنگین سپنتا، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان و از مشاوران عالى‌رتبه رییس جمهور این کشور پس از پایان گفت و گوهاى لندن اظهار داشت:« خواسته اصلى افغان‌ها مشارکت بیشتر و مسئولیت‌پذیرى در روند استقرار نظام در کشورشان بوده است».

وى با اشاره به تصمیم‌هاى اتخاذ شده در کنفرانس افغانستان افزود: «امروز روز خوبى براى افغانستان بود».

همچنین به گفته گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا از طریق سپردن تدریجى مسئولیت امنیت در افغانستان به افغانى‌ها و اجراى برنامه‌اى به منظور جذب طالبان میانه‌رو مى‌توان به دگرگونى‌هاى مورد انتظار در این کشور دست یافت.

آقاى براون افزود، روند سپردن مسئولیت‌هاى امنیتى به افغان‌ها «محله به محله» انجام مى‌شود و تا اواخر سال ۲۰۱۱ شمار سربازان ارتش افغانستان به ۱۷۱ هزار نفر و شمار نیروهاى پلیس این کشور به ۱۳۴ هزار نفر خواهد رسید.

بر اساس اعلام نخست وزیر بریتانیا قرار است یک صندوق بین‌المللى به منظور حمایت از افغانستان تشکیل شود.

کشورهاى شرکت کننده در این کنفرانس همچنین از برنامه‌هاى حامد کرزاى، رییس جمهور افغانستان در زمینه کمک مالى به آن دسته از اعضاى گروه طالبان که سلاح‌هاى خود را زمین مى‌گذارند، حمایت کردند.

حامد کرزاى در سخنرانى خود در کنفرانس افغانستان در این باره گفته بود:« مذاکره با طالبان براساس روند مورد توافق در افغانستان انجام مى‌شود و دولت افغانستان آماده است، به کسانى که مى‌خواهند به زندگى عادى باز گردند، کمک کند و براى آنها فرصت‌‌هاى شغلى فراهم کند».

به گفته دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا، شرکت‌کنندگان در کنفرانس افغانستان قول داده‌اند، ۱۴۰ میلیون دلار براى اجراى این طرح در سال نخست اختصاص دهند.
XS
SM
MD
LG