لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

مهمان‌پرست تحریم صدور بنزین به ایران را بی‌اثر خواند


پمپ بنزین دیانا در خیابان انقلاب تهران
پمپ بنزین دیانا در خیابان انقلاب تهران
سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به تصویب قانون تحریم صادرات بنزین به ایران در سنای آمریکا، این مصوبه را «ادامه سیاست‌های اشتباه دولت‌های قبلی» ارزیابی کرد و آن را بی‌اثر دانست.

رامین مهمان‌پرست که به همراه منوچهر متکی، وزیر خارجه، برای شرکت در کنفرانس داوس در سوئیس به سر می‌برد درباره تصویب قانون بنزین در سنای آمریکا گفت: «بارها اعلام کرده‌ایم که تحریم‌هایی که آمریکا در طول ۳۱ سال و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علیه مردم کشور ما وضع کرده، نتیجه‌ای جز عزم و اراده جدی‌تر ملت ما برای تأکید بر استقلال و خودکفایی در رسیدن به قله‌های پرافتخار فناوری‌های پیشرفته به دنبال نداشته است.»

سنای آمریکا سرانجام پنجشنبه شب به دلیل پافشاری تهران بر موضع هسته‌ای خود به تحریم صادرات بنزین به ایران رأی داد.

در صورت اجرای قانون مورد نظر سنا، تحریم‌های کنونی ایالات متحده به خط لوله‌های نفت و گاز و نفتکش‌ها نیز گسترش پیدا می‌کند و افزون بر این صادرات برخی از محصولات پالایشی نفتی نیز مشمول این تحریم‌ها می‌شود.

اکنون سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید: «چنانچه دولت آمریکا هر گونه مصوبات مجلس آن کشور را در خصوص افزایش فشار به مردم ایران به مرحله اجرا گذارد، مردم ایران حاضر به دست کشیدن از حقوق اساسی خود نبوده و این روش‌ها را در اعتمادسازی بین دو کشور موثر نمی‌دانند و آن را تأکیدی بر ادامه سیاست‌های اشتباه دولت‌های قبلی در آمریکا تلقی می‌کنند.»

هادی نژاد حسینیان، با منفی ارزیابی کردن کارنامه صنعت نفت در پنج سال گذشته و با اشاره با کمبود سرمایه‌گذاری خارجی و نحوه مدیریت در این حوزه ابراز نگرانی کرده است که ایران حتی در چند سال آینده از جرگه کشورهای صادرکننده نفت خارج شود.
پیشتر مجلس نمایندگان آمریکا قانون مشابهی را در مورد تحریم صادرات بنزین به تصویب رسانده بود؛ پس مذاکره از مجلس نمایندگان و سنا قانون نهایی کنگره برای باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، فرستاده می‌شود و با امضای وی به مرحله اجرا می‌رسد.

ایران با آن که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت دنیاست به لحاظ تأمین بنزین به‌شدت به واردات این محصول وابسته است و نزدیک به ۴۰ درصد نیاز خود را از خارج تأمین می‌کند.

ایران بیشتر بنزین خود را از شرکت‌هایی چون شرکت‌ سوئیسی ویتول، شرکت سوئیسی- هلندی ترافیگورا، شرکت توتال فرانسه، شرکت سوئیسی گلنکور و شرکت بریتیش پترولیوم تأمین می‌کند.

با این حال روزنامه وال‌استریت ‌جورنال به تازگی به نقل از منابع خود نوشت شرکت سوئیسى «گلینکور» سوئیس از دو تا سه ماه پیش صادرات بنزین به ایران را متوقف کرده است.

اظهارنظرهای متفاوت درباره اثر تحریم‌ بنزین

مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد، پیش از این گفته بود ایران برای مقابله با تحریم‌ احتمالی بنزین از سوی آمریکا تدابیری اندیشیده که یکی از آنها خرید بنزین از ونزوئلا است.

در همین حال محمود احمدی‌نژاد نیز در مرداد ماه امسال گفت اگر ایران با تحریم بنزین روبه‌رو شود، می‌تواند ظرف یک هفته همه بنزین خود را در داخل کشور تولید کند.

در واکنش به مصوبه سنای آمریکا، حجت‌‌الله غنیمی فرد، معاون امور سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران، پس از مصوبه سنای آمریکا با بیان این که این تحریم‌ها نمی‌تواند مانع صدور بنزین به ایران بشود گفته است «اگر به هر دلیلی یک پالایشگاه یا فروشنده که با آمریکا رابطه تجاری دارد از فروش بنزین به ایران خودداری کند ما به پالایشگاه‌های دیگر رجوع می کنیم و نیاز خود را تأمین می‌‌کنیم».

با این حال هادی نژاد حسینیان، معاون سابق وزارت نفت، در مصاحبه با روزنامه اعتماد، نظر دیگری دارد؛ این مقام سابق وزرات نفت وضعیت صنعت نفت کشور را نگران‌کننده ارزیابی کرده و با اشاره مناقشه هسته‌ای ایران با غرب و نیز وضع تحریم‌ها گفت: «وزارت نفت بدون توجه دقیق به صلاحیت و توانمندی شرکت‌های خارجی و برای نشان دادن شکست سیاست تحریم، از هر شرکتی که حاضر به امضای تفاهمنامه باشد، استقبال می‌کند ... دولت این طور وانمود می‌کند که پروژه‌ها مشکلی ندارند .... قوت قلب ساختگی دادن به مردم، وقتی پروژه‌ها خوابیده‌اند تا کی می تواند تداوم داشته باشد؟»

هادی نژاد حسینیان، با منفی ارزیابی کردن کارنامه صنعت نفت در پنج سال گذشته و با اشاره با کمبود سرمایه‌گذاری خارجی و نحوه مدیریت در این حوزه ابراز نگرانی کرده است که ایران حتی در چند سال آینده از جرگه کشورهای صادرکننده نفت خارج شود.

هادی نژاد حسینیان در این باره گفت: «سه سال پیش مطالعاتی در این زمینه انجام شد که نشان داد اگر روال تولید و مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی به همان منوال تداوم یابد حداکثر تا ده سال بعد از آن زمان ما نفت خام برای صادرات خواهیم داشت و بعد از آن باید کل نفت تولیدی به مصرف داخل برسد».
XS
SM
MD
LG