لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

کروبی: راه خروج از بحران، نه سکوت است و نه تهدید و خشونت


مهدی کروبی راه خروج از بحران سياسى پس از انتخابات دهم رياست جمهورى در ايران را «تمكين به خواست ملت و به رسميت شناختن حقوق آنان» عنوان كرده است.
مهدی کروبی راه خروج از بحران سياسى پس از انتخابات دهم رياست جمهورى در ايران را «تمكين به خواست ملت و به رسميت شناختن حقوق آنان» عنوان كرده است.
مهدى كروبى، از رهبران مخالف در ايران با صدور بيانيه جديدى به بيان راهكارهاى خروج از بحران سياسى در ايران پرداخت و اعلام كرد: «مردم خوب مى دانند و مسئولان نيز بايد بدانند كه راه حل مشكلات پس از انتخابات، نه پاك كردن صورت مسئله است و نه داغ و درفش.»

آقاى كروبى در اين بيانيه كه روز چهارشنبه منتشر شد گفته است كه مردم ايران به عنوان «صاحبان اصلى انقلاب» در اين روزها شرايط سختى را مى گذرانند و افزوده است: «سركوب، بازداشت و زندان فله اى فعالان سياسى و روزنامه نگاران و دانشجويان، دادگاه هاى نمايشى، اعدام و اعمال مجازات هاى سنگين و ايجاد فضاى امنيتى راهكار مناسبى براى مهار آنچه رخ داده وى مى دهد نيست.»

با اعلام نتيجه انتخابات رياست جمهورى ايران در روز ۲۳ خردادماه كه با تاييد آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، همراه بود موج اعتراض هاى گسترده خيابانى تهران و برخى از شهرهاى بزرگ ايران را فرا گرفت.

مخالفان و رهبران آنها، مير حسين موسوى و مهدى كروبى، در بيانيه هاى خود پيروزى محمود احمدى نژاد را ناشى از «تقلب گسترده در آراء و مهندسى راى مردم» خواندند و خواستار ابطال آن شدند.

تظاهرات معترضان با سركوب گسترده نيروهاى بسيجى و پليس ضد شورش روبرو شد و بيش از پنج هزار نفر نيز بازداشت شدند. مخالفان مى گويند كه در جريان درگيرى ها، حداقل ۸۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

مهدى كروبى در بيانيه جديد خود بار ديگر تاكيد كرده كه «انتخابات رياست جمهورى همراه شد با مهندسى آراى مردم» و افزوده است: «پاسخ سوال ساده مردم در راهپيمايى عظيم سكوت ۲۵ خرداد و پس از آن (راى من كو) با خشونت و سركوب مواجه و موجب شكسته شدن ديوارهاى اعتماد ميان مردم و حاكميت شد.»

وى راه خروج از بحران سياسى پس از انتخابات دهم رياست جمهورى در ايران را «تمكين به خواست ملت و به رسميت شناختن حقوق آنان» عنوان كرده است.

بيانيه جديد آقاى كروبى يك هفته پس از اظهارات جنجال برانگيز وى در باره به رسميت شناختن دولت محمود احمدى نژاد صادر مى شود كه در آن گفته بود: «با وجود آنكه از نظر وى انتخابات اخير شبهه ‌دار و فضاى تقلب بر آن حاكم بوده است، به خاطر تنفيذ رهبرى، محمود احمدى ‌نژاد را به عنوان رييس دولت قبول مى‌ كند.»

اين سخنان با واكنش‌ هاى بسيارى از سوى محافل مختلف روبه ‌رو شد و برخى از آن به عقب ‌نشينى مهدى كروبى از موضع او پس از انتخابات رياست جمهورى تعبير كردند.

آقاى كروبى در باره اظهارات خود توضيح بيشترى داد و آن را به معناى عقب نشينى از مواضع خود ندانست. وى چند روز بعد پس از ديدار با مير حسين موسوى، ديگر نامزد انتخابات، بيانيه مشتركى صادر و با محكوم كردن اعدام دو متهم محاكمه شده پس از اعتراض خيابانى، از هواداران خود خواست تا در راهپيمايى روز ۲۲ بهمن شركت كنند.

دبير كل حزب اعتماد ملى در بيانيه روز چهارشنبه خود گفته است: «در حالى به استقبال سالروز ۲۲ بهمن امسال مى رويم كه دو ركن جمهوريت و اسلاميت نظام به شدت زير سوال رفته است.»

آقاى كروبى از مسئولان جمهورى اسلامى ايران خواسته است تا «شيوه و روش» خود را عوض كنند و «بدانند كه نه سكوت و عقب نشينى ما و نه تهديد و ارعاب و خشونت آنان مشكل را حل نمى كند.»

وى در پايان خواستار آزادى بى قيد و شرط زندانيان سياسى، ايجاد فضاى باز مطبوعاتى و بر چيده شدن «فضاى امنيتى، جو پليسى و محيط رعب و وحشت» شده و گفته است كه «در اين فضا بستر وحدت و همكارى نيست.»
XS
SM
MD
LG