لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

«ايران تلاش می کند تا از تاثير تحريم‌های پيش رو ‌بکاهد»


دنيس بلر
دنيس بلر
رئيس اداره اطلاعات ملی آمريکا، روز سه شنبه گفت که ايران به منظور کاهش تاثير مخرب تحريم های احتمالی آينده جهان و ايالات متحده، به دنبال منابع جديد بنزين در چين و ونزوئلا می باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دنيس بلر، که برای قانونگذاران آمريکايی سخن می گفت، عنوان کرد که ساخت سلاح های اتمی برای ايران هنوز به عنوان يک گزينه وجود دارد، «اما تحريم‌های حاضر به اقتصاد آسيب ديده جمهوری اسلامی خسارت وارد کرده است.»

به عقيده بلر «امنيت، اعتبار و نفوذ ايران » بر تصميم گيری رهبران اين کشور در مورد نحوه پيشبرد برنامه اتمی تاثير دارد. وی همچنين گفت که هنوز راهی برای برون‌رفت از اين بن بست برای جهان وجود دارد.

آقای بلر گفت «ما کماکان معتقديم که تصميمات هسته ای ايران بر پايه سود و زيان است و همين امر فرصت هايی را به جامعه بين‌المللی برای تاثيرگذاری بر تهران می‌دهد.»

بلر می افزايد، «با اين وجود ايران با شناسايی عرضه کنندگان جايگزين و بالقوه بنزين نظير چين و ونزوئلا، خود را برای رويارويی با تحريم‌های احتمالی بين‌المللی آينده آماده کرده است.»

وی در جلسه بررسی تهديدهای جهانی عليه منافع ايالات متحده، به کميته اطلاعاتی سنا گفت: «تهران همچنين به تجارت با بانک های کوچک غير‌غربی و استفاده از ارزی غير از ارز ايالات متحده در بسياری از معاملات ماليش روی آورده است.»

بلر همچنين گفت بنا به گزارشات رسيده از سوی رسانه‌های اپوزوسيون، سپاه پاسداران ايران در واردات غيرقانونی نفت خام دست داشته است تا از اين طريق نه تنها سعی در مهار تحريم‌ها داشته باشد که حتی از اين تحريم‌ها سود نيز ببرد.

بلر می‌گويد: «عليرغم تمامی اين فعاليت‌ها و همچنين قطع يارانه‌های بنزين که می تواند به طور موقت تاثير تحريم ها را کاهش دهد، ما معتقديم که تحريم‌ها بر بهبود رکود اقتصادی جاری ايران تاثير منفی خواهد داشت.»

اين اظهارات در حالی مطرح شد که کنگره ايالات متحده به تازگی مصوبه تحريم‌های گسترده عليه ايران را که تحريم ورود فرآورده‌های نفتی نظير بنزين به ايران نيز جزو آن است، به تصويب رساند. ايالات متحده سعی دارد با اعمال اين تحريم‌ها جمهوری اسلامی را به منظور متوقف کردن برنامه ی اتمی خود، تحت فشار قرار دهد.

چين به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، مخالف اعمال تحريم‌های جدید عليه ايران است.

ايالات متحده و غرب ايران را متهم می کنند که این کشور تحت عنوان غنی سازی اورانيوم به دنبال ساخت سلاح اتمی است؛ ادعايی که تهران همواره آن را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG