لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۴

وزیر خارجه آلمان: ایران در برنامه اتمی حیله‌‌گری می‌کند


آنگلا مرکل، صدر اعظم و گیدو وستر وله، وزیر خارجه آلمان
آنگلا مرکل، صدر اعظم و گیدو وستر وله، وزیر خارجه آلمان
گیدو وستر‌ وله، وزیر خارجه آلمان، ایران را به حیله‌گری در برنامه اتمی‌اش متهم کرد و اظهار داشت تهران به جای حل مناقشه موجود بر سر پرونده هسته‌ای خود از تاکتیک‌های تاخیری استفاده می‌کند.


گیدو وستر وله روز جمعه در مصاحبه با رادیو «دویچلندفونک» گفت که ایران با عملکردش قضاوت می‌شود و نه با گفته‌هایش.

وزیر امور خارجه آلمان تصریح کرد که تنها در صورت بازگشت جدی ایران به مذاکرات، جلو اقدامات بعدی و اعمال تحریم گرفته می‌شود.

گیدو وستر وله گفت: «در دو سال گذشته ایران بارها بلوف و کلک زده است.»

وزیر خارجه آلمان افزود: «ایران برای زمان خریدن این کار را می‌کند و البته ما در جامعه جهانی نمی‌توانیم یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای را بپذیریم.»

با گذشت چندین ماه از نشست وین و موافقت اولیه ایران برای تبادل اورانیوم کمتر غنی‌شده با اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده، هنوز نتیجه مشخصی در این باره حاصل نشده است.

با این حال محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلویزیونی خود برای تبادل اورانیوم غنی‌شده اعلام آمادگی کرد.

برپایه توافق وین قرار بود ایران اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را در یک محموله به روسیه بدهد و در قبال آن میزان کمتری اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای مصرف در رآکتور امیرآباد تهران دریافت کند.

در واکنش به سخنان رئیس جمهور ایران، روز پنج‌شنبه چین که از خود برای گسترش تحریم علیه ایران از خود تمایلی نشان نمی‌دهد اعلام کرد که این اظهارات نشان از تغییر موضع ایران است.

گیدو وستر وله، وزیر خارجه آلمان، در ادامه مصاحبه رادیویی خود گفت: «ایران مسلح به سلاح اتمی نه تنها تهدیدی برای کشورهای منطقه خواهد بود، بلکه در صدر دغدغه‌های جامعه جهانی قرار خواهد گرفت.»

وزیر خارجه آلمان روز جمعه پیش از عزیمت به مونیخ، برای شرکت در کنفرانس سه روزه «امنیت»، با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، در برلین دیدار می‌کند.

در همین حال منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، نیز جمعه صبح برای شرکت در چهل و ششمين کنفرانس امنیت مونیخ تهران را به مقصد آلمان ترک کرده است؛ سال گذشته، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در این کنفرانس شرکت کرده بود.

وزیر خارجه آلمان در مصاحبه خود با بیان این که در کنفرانس مونیخ درباره ایران نیز گفت‌وگوهایی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: «اگر ایران پیشنهادهای تازه‌ای بیاورد، در آن صورت ما درباره این پیشنهادها نیز صحبت خواهیم کرد. اما همچنان اقدامات باید در جریان باشد.»
XS
SM
MD
LG